Flotte bilder i hjemmestudioet

Slik får du flotte produkbilder i hjemmestudioet

Få våre beste tips til å få farger og struktur i klær til å se best mulig ut i hjemmestudioet ditt. Les også om hvilket utstyr du bør bruke og hvilke innstillinger som fungerer best.

Hvis du skal fotografere klær eller portretter, der fargene og strukturene i klærne ser best mulig ut, må du ha kontroll på lokalet du fotograferer i. 

Man må kunne mørklegge det, slik at dagslyset fra vinduene ikke blander seg med det kunstige lyset ditt, hvis du vil forsikre deg om at fargene ser riktige ut på bildene.

Uansett hvilken type lys du velger, er det viktig å ha minst to for å få et jevnt lys.Og med tid og stunder vil det være fint med tre, slik du kan bruke én til å lyse opp klærne bakfra. Det gjør at overflaten på klærne kommer tydeligere fram. 

Her får du fem tips til utstyr og fotografering.

1: Velg riktig lys

Velg et blitsanlegg med to til tre lyskilder. Det gir jevnt lys og et glimt som er så kort at motivet også blir skarpt med litt bevegelse. Det fås fra rundt 3000 kroner.

2: Velg bakgrunn

En hvit bakgrunnsrull framhever de fleste produkter best og er enklest å frilegge. Hvis du f.eks. velger en blå, kan du få blått fargestikk på motivet ditt.

3: Få riktige farger

Lag et testoppsett der du legger et ark kritthvitt papir ved siden av produktet ditt. Bruk det som referanse for å ta manuell hvitbalanse på kameraet. Du trenger også en korrekt kalibrert dataskjerm, slik at fargene framstår korrekt i bildebehandlingen. 

4: Pass på det hvite

Vær oppmerksom at høylysområdene ikke brenner ut og gjør at du mister detaljer i hvite motiver. Eksponér etter høylyset, og løft eventuelt skyggene i bildebehandlingen hvis det er nødvendig.

5: Still kameraet

Begynn med ISO 200, lukkertid på 1/160 og blender F/8. Deretter justerer du blenderen til du får det resultatet du vil ha. Mange Blitsanlegg kan ikke synkronisere raskere enn 1/160, og du vil få en svart ”strek” i bildet ditt hvis du prøver med kortere lukkertider.

En lysmåler er til stor hjelp for å finne en perfekt eksponering. Fotografér i råformat, slik at du kan justere bildene etterpå.

I Postkassen i magasinet Digital FOTO kan du få svar på flere spørsmål om blant annet fototeknikk. Abonnenter kan laste ned Postkassen gratis her.