HDR-teknikk gir høy detaljgrad i kontrastfulle bilder
© Shutterstock

Slik får du perfekte HDR-bilder

Mange kameraer kan ta HDR-bilder med mange detaljer. Det er enkelt og fungerer fint, men det finnes en metode som er enda bedre.

11. juli 2017

Når lyset strømmer inn gjennom vinduene i et mørkt rom, er det et enormt spenn mellom de lyseste og mørkeste områdene. Det gjør at bildebrikken i kameraet ikke kan produsere alle fargenyansene i ett bilde.

Med HDR er det imidlertid mulig å få fram alle disse nyansene. HDR står for High Dynamic Range, altså høyt dynamisk omfang eller område. Da blir flere eksponeringer satt sammen til ett bilde, og da får du fram alle nyansene.

Du har allerede denne funksjonen i mange kameraer, men du kan få enda bedre resultater hvis du tar de enkelte bildene selv og setter dem sammen i Lightroom eller gratisprogrammet Nik HDR Efex Pro 2.

Uten bevegelser

HDR er best hvis det ikke er noe som rører på seg i motivet. Bildene blir nemlig ikke tatt helt samtidig. Du kan bruke denne teknikken med alle kameraer, og du kan fotografere håndholdt selv om det er en fordel med stativ.

Best mulig resultat

Du får den beste HDR-effekten hvis du kontrollerer lys og farger på de enkelte bildene selv når du tar dem. Fotografer i råformat og velg blenderprioritet. Hold ISO-verdien lav og bruk matriksmåling av lyset. Velg kontinuerlige opptak, slik at de enkelte bildene kommer raskt etter hverandre. Til slutt velger du Auto Bracketing. Da tar kameraet selv bildene med varierende eksponering.

Les mer om HDR-teknikken i Digital FOTO nr. 12, hvor du også kan få tips til hvordan du fryser øyeblikket.

Tegn et abonnement på Digital FOTO og les bladet nå smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen. Da får du også tilgang de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.