Fotografer fyrverkeriet

Slik fotograferer du nyttårsfyrverkeriet

Det er enkelt å få knivskarpe bilder fyrverkeriet på nyttårsaften. Her kan du se hvordan du gjør det.

18. desember 2017

Årets siste dag er tiden for å gjøre opp status og ha fest – også for den fotointeresserte.

Det vrimler av gode motiver både inne og ute, og de stiller krav til både utstyr og teknikk.

Klarvær er en stor fordel når gnistene spruter på himmelen, men du kan også fotografere hvis det er litt dis, tåke eller overskyet.

Slik fanger du fyrverkeriet

Lang lukkertid er trikset bak et fyrverkeribilde.

Jo lengre lukkertid du bruker, desto lengre og større striper får du av fyrverkeriet i bildet.

Hvis du fotograferer over lyset fra byen, må du imidlertid være oppmerksom på at det kan bli overeksponert av den lange lukkertiden.

Stripene blir flotte fra cirka to–tre sekunders lukkertid, så prøv deg fram.

Prøv deg fram

  • Bruk alltid manuelt program i kameraet.

  • Begynn med en lukkertid på tre sekunder, ISO 100 og en blender på F10.

  • Bruk alltid stativ og knips med den innebygde selvutløseren til kameraet – eller en fjernutløser, hvis du har en.

  • Hvis du bruker den innebygde selvutløseren, setter du den på to sekunder - en for lang forsinkelse gjør det vanskelig å treffe klimakset til fyrverkeriet.

  • Komposisjonen er også viktig. Hvis du er i nærheten av vann, kan du med fordel bruke det for å få en fin kontrast til fyrverkeriet når himmelen speiler seg i vannet.

med Wype-appen vår,