Flottere bilder med ringblits

Den vanlige blitsen din gir fort stygge skygger og ujevnt lys, mens en sirkelformet blits løfter både portrettbildene dine og makrobilder. Les her hvordan du enkelt kan komme i gang.

15. juli 2012

Last ned denne artikkelen her og les mye mer om ringblits.

Å fotografere med blits er både utfordrende og morsomt, og med den rette teknikken kan man ta flotte bilder. Et vanlig problem er de harde skyggene som lyset fra en tradisjonell blits ofte gir fra seg.

Det kan man unngå på flere måter, f.eks. ved å bruke flere lyskilder, dempe blitslyset med en diffuser eller snu blitsen bort fra motivet. En bedre og enklere løsning er å bruke en ringblits, som med sitt jevne lys lyser opp skyggene og samtidig åpner for mange morsomme og kreative effekter for både makro- og portrettbilder.

I motsetning til en tradisjonell blits som er montert øverst på kameraet, er ringblitsen montert rundt kameraets objektiv. Da lyset fra ringblitsen kommer fra samme vinkel som objektivet og hele veien rundt, unngår man å få skygger på bilder som er helt tett innpå. Derfor er ringblitsen også ideell til makrofotografering, fordi man unngår harde skygger som kan legge interessante detaljer i mørket.

I denne artikkelen her får du en oversikt over de forskjellige typene ringblitser, og du får også noen fotograferingstips.