Portrett med blits i motlys

I motlys kan du bruke blits kombinert med kort lukkertid for å få et godt belyst portrettbilde.

© Shutterstock/Kichigin

Slik bruker du High-Speed-Sync på blitsen din

Vanligvis er du begrenset til å bruke en lukkertid på for eksempel 1/200 sekund når du fotograferer med internblitsen i kameraet. Med en smart innstilling for blitsen kan du synkronisere med langt kortere lukkertider. Se hvordan du bruker funksjonen High-Speed-Sync.

19. oktober 2017 av Poul Siersbæk

På kortere lukkertider, typisk under 1/200 sekund, er lukkeråpningen bare en sprekk som beveger seg ned foran bildebrikken under eksponeringen. 

Det korte blitsglimtet gir dermed ikke nok lys til hele eksponeringen. 

Med High-Speed-Sync gir blitsen fra seg flere glimt under eksponeringen, og dermed blir hele eksponeringen dekket. Slik kan du kombinere korte lukkertider med blits.

Hvis du bare har internblitsen til rådighet, kan du ikke bruke high-speed-sync, men du kan bruke disse tipsene.

Her kan du bruke High-Speed-Sync

Funksjonen er flott når du vil bruke blits i dagslys og samtidig ønsker deg en stor blenderåpning for å gjøre bakgrunnen i portrettbilder uskarp. 

Med en stor blenderåpning vil bildet ofte bli overeksponert hvis lukkertiden må under 1/200 sekund, men med High-Speed-Sync kan du beholde de korte lukkertidene du trenger.

Uten High-Speed-Sync er du nødt til å blende ned. Du kan også bruke teknikken for bilder av raske motiver som du vil fryse og samtidig supplere med blitslys.

High-Speed-Sync på Canon og Nikon.

På Canon velger du funksjonen på selve blitsen, der du trykker på knappen ved SYNC. På noen modeller velger man funksjonen på en knapp med ikonet for high-speed-sync, som er et blitssymbol med en H ved siden av.

På Nikon velger du High-Speed-Sync i kameraet. Når funksjonen er slått på, ser du symbolet FP på skjermen.

© Canon/Nikon

Kom i gang med High-Speed-Sync

Du har ikke High-Speed-Sync i den interne blitsen, så du trenger en ekstern blits. 

  • På kameraet velger du manuelt program, blenderprioritet eller lukkerprioritet.
  • Sett ISO-verdien  til 100 eller Auto. Sett  blitsen til Auto eller TTL. 
  • Pass på å slå på High-Speed-Sync på blitsen før du tar bildet.
  • Trykk på knappen MODE, MENU eller SYNC på selve blitsen, og velg HSS, HS, FP eller FP TTL A - avhengig av hvilket merke du bruker. 
  • På noen merker må du slå på funksjonen etterpå ved å velge ON i menysystemet på blitsen.

Tegn et abonnement på Digital FOTO og få Photoshopboken vår med 142 sider med tips og triks samt 2 utgaver av bladet rett i postkassen din for bare 49 kroner.