50 mm brennvidde

Derfor er et 50 mm-objektiv din (nye) bestevenn

Hvis du skal oppgradere med bare ett objektiv, vil du ofte bli anbefalt å se etter et 50-mm. Og det er det mange gode grunner til.

Et kit-objektiv, som f.eks. 18-55 mm F/3.5-5.6, har mange begrensninger. Det oppdager de fleste ganske fort når de kaster seg ut i fotografiets verden.

Men hva bør man så kjøpe neste gang? Det korte svaret må være et 50 mm-objektiv - uansett om du liker Nikon, Canon, Sony eller noe annet.

Hvorfor? Det skal vi forklare gjennom 9 korte punkter.

1. Objektivet er godt i dårlige lysforhold

Et 50 mm fastobjektiv har vanligvis en blenderåpning på 1,8 eller større.

I forhold til kit-objektivets F5,6 gir det deg 3 stopp - eller 8 ganger så mye lys - gjennom objektivet.

Det gjør det mulig å bruke kortere lukkertider for skarpere bilder eller lavere ISO for mindre støy.

Low light - Foto: Unsplash/Abi Lewis

Bilde innendørs i svakt lys. Foto: Unsplah/Abi Lewis

Mest av alt gir det deg muligheten til å få gode bilder innendørs, der hvor det som regel ikke er så mye lys.

2. Du får mye objektiv for pengene

De fleste kameramerker lager et 50 mm-objektiv til rundt 1200-1500 kroner.

Det er en av de billigste utstyrsoppgraderingene du kan investere i.

3. Objektivet er lett

Med en vekt på rundt 150 gram for de billige variantene, er det ingen grunn til å legge igjen dette objektivet hjemme.

4. Du kan knipse med liten dybdeskarphet

En stor blenderåpning på f.eks. F/1.8 gjør det mulig å ta lekre bilder med liten dybdeskarphet - altså fokus på motivet og sløret bakgrunn.

Unsplash - Neill Kumar

Portrett med liten dybdeskarphet. Foto: Unsplah/Neill Kumar

Hvis du ikke har jobbet med liten dybdeskarphet tidligere, vil du oppleve at det gir fotograferingen en helt ny dimensjon.

5. Den store blenderåpningen gir en lekker bokeh

Bokeh er betegnelsen for kvaliteten på den sløringen man får i bakgrunnen når man knipser bilder med liten dybdeskarphet.

Et normalobjektiv lager en flottere bokeh enn et zoomobjektiv. Med et 50 mm-objektiv vil lys i bakgrunnen glitre som små stjerner.

Unsplash - Ryan Pouncy

Lekker bokeh. Foto: Unsplash/Ryan Pouncy

6. Du får skarpere bilder

Primeobjektiver / Normalobjektiver - altså objektiver med fast brennvidde - tegner generelt skarpere bilder enn zoom-objektiver, blant annet fordi det er færre bevegelige deler inni objektivet.

Samtidig vil du, som nevnt tidligere, ha bedre muligheter til å knipse med kortere lukkertid og lavere ISO. Dermed unngår du bevegelsessløring pga. for lang lukkertid eller ISO-støy.

7. Det er et allsidig objektiv

Brennvidden på 50 mm er perfekt for gatefotografering og hverdagsbilder hvor du både tar bilder av personer i helfigur, tett på, landskap, bybilder osv. Det fungerer også perfekt innendørs, f.eks. på julaften eller en familiefest.

På et crop-kamera (ikke fullformat) er det også opplagt for portrettfotografering. Da kan du jobbe svært mye med dybdeskarpheten.

8. Det perfekte reiseobjektivet

På grunn av vekten og størrelsen, er det opplagt å ha med et 50 mm-objektiv i vesken når du skal på ferie. Gjerne som supplement til en god zoom.

Så kan du skifte til 50 mm når lyset forsvinner, når du er innendørs, eller hvis du skal ta glimrende portrettbilder.

50 mm godt til rejsefotografi

50 mm er perfekt for reiser. Foto: Shutterstock

9. Et 50 mm-objektiv gjør deg til en bedre fotograf!

En fast brennvidde tvinger deg som fotograf til å tenke mer over motivet ditt. Zoomen din sitter i bena, og du er nødt til å flytte på deg for å få riktig komposisjon.

Dermed vil du lære å tenke mer før du trykker på utløseren, og det gir som regel bedre bilder.

> Les også: Derfor må du kjenne til disse 5 brennviddene.