Lyssterke vidvinkelobjektiver

En vidvinkel på rundt 35 mm er den normale brennvidden til alt fra landskap til reportasjer, og en fast brennvidde er bedre enn et zoomobjektiv. Her tester vi markedet, og det kommer det en del tankevekkende resultater ut av.

17. august 2014

Når en studerer exif-data på de beste bildene sine, er det stor sjanse for at en betydelig del av bildene er tatt på en brennvidde på rundt 35 mm på full-frame, eller rundt 24 mm med et APS-C kamera, som med brennviddeforlengelsen havner på det samme. Denne nyttige og normale brennvidden er druknet litt i dag, der den dekkes av kameraenes kitobjektiver, men det er tankevekkende å studere samlingen av objektiver til denne testen, som har en klar dominans av profesjonelt orienterte produkter. Vi er med andre ord i et brennviddeområde der mange profesjonelle foretrekker en fast brennvidde, og det er det tre gode grunner til. For det første er disse objektivene et par blendere mer lyssterke enn tilsvarende zoomobjektiver. Det gir f.eks. mulighet til å fotografere raskere bevegelser i svakere lys. For det andre er det snakk om enklere konstruksjoner som gir færre indre refleksjoner og mindre overstråling ved fotografering opp i lyskilder, som f.eks. sol og scenebelysning. Endelig er objektivene mer mekanisk robuste, fordi de ikke inneholder de mekaniske delene som er nødvendige for å få et zoomobjektiv til å zoome. Mange reportasjefotografer bruker av samme grunn stort sett bare faste brennvidder på 24 mm og 35 mm.

Selv om du ikke er profesjonell fotograf, er det likevel et siste punkt som er vel så interessant for en fotoentusiast med sans for bildekvalitet. Denne testen ender på en gjennomsnittskarakter som ligger langt over det normale når vi tester fotoutstyr i dette bladet. Det er med andre ord snakk om virkelig kvalitetsutstyr som vil gi deg de beste bildene.

Kanskje du er interessert i...