Kjenn grensene til kamerautstyret ditt.

Slik tester du grensene til kamerautstyret

Det er lurt å kjenne til grensene til kameraet sitt, for da vet du hvor hardt du kan presse det. Her får du tipsene våre til å sjekke ditt eget kamera.

31. oktober 2016

Under riktige forhold og med de riktige motivene kan du skape situasjoner som framprovoserer de sterkeste og svakeste sidene til kameraet ditt.

Hvis du ikke kan se feilene i opptakene du gjør under testen, vil du heller ikke kunne se dem på de daglige bildene dine.

Det eneste utstyret du ikke kan klare deg uten er et godt og stabilt stativ som holder kameraet i ro mens du tester.

Bildestøy/ISO-verdi

Finn noe helt flatt som har mange detaljer når du ser det i svakt lys. Det kan for eksempel være en bokreol.

Velg blenderprioritert program, og still blenderen til nest største blenderåpning og ta bilder ved samtlige ISO-verdier.

Når du sjekker bildene, kan du se når det blir for mye støy i bildene dine og dermed vurdere grensen for ISO-verdien på akkurat ditt kamera.

Objektiver

Velg Live view. Ta et bilde på ISO 100 ved full blenderåpning, f.eks. F2.8, rett mot en mursteinsvegg, hvor du kan se tydelige linjer og detaljer.

Gjør det samme på F8.0. Fortegning ses som krumme fuger og vignettering som mørke hjørner.

Skarpheten skal være høy i midten. På den største blenderåpningen må du akseptere nedsatt skarphet i hjørnene.

Eksponering

Sjekk når lysmåleren utfordres spesielt hardt. Finn et motiv med mange mellomtoner og svak kontrast.

Her skal kameraet enkelt og greit gi deg en korrekt eksponering. Prøv også andre motiver, f.eks. i motlys, og se om det er nødvendig å bruke eksponeringskompensasjon.

Følgefokus

Se når kameraets følgefokus har vanskelig for å holde følge med motivet.

Velg lukkertidsprioritet, 1/1500 sekund, auto-ISO og din lengste brennvidde f.eks.. 200 mm. Velg raskeste serieopptak, kontinuerlig autofokus og det midterste fokuspunktet.

Ta en bildeserie av en bil som kjører mot deg. Sjekk skarpheten. Prøv så med langsommere motiver, og vurder hvor grensen for utstyret ditt går.

Spørsmålet om å teste prestasjonene til kameraet kommer fra Postkassen i bladet Digital FOTO. Via linken øverst på siden kan du lese resten av Postkassen, hvor vi også svarer på spørsmål om bracketing, å vise bilder på en TV og hva som skjer med testproduktene våre når vi har testet dem.