Slik får du kameraet til å leve lenger

Få kameraet og utstyret til å leve lenger

Hvis du passer godt på utstyret ditt, så har du glede av det i mange år. Her er noen ganske enkle råd til hvordan kameraet ditt lever lenger.

14. desember 2017

Bare de færreste har ubegrensede ressurser, når det gjelder kjøp av kamera, objektiver og annet utstyr. Derfor er det viktigt at du passer på tingene dine, slik at du unngår å måtte kjøpe nytt altfor ofte.

Her er noen gode råd, som kanskje kan utsette din neste store ergerlige investering - altså den, hvor du må investere av nød og ikke av lyst.

1. Pakk lurt

Uansett om du reiser på tvers av landegrenser eller bare over gata i nabolaget, så er transport en belastning for fotoutstyret ditt, og det er ofte under nettopp transport, at det går i stykker. 

  • Pakk tett, slik at ikke noe flyr rundt i vesken, når du flytter på den. Pakk eventuelt med en sokk eller en svamp, slik at tingene ligger fast. 
  • Pakk lite. Jo mer utstyr, jo tyngre og dermed større risiko for uhell. Fotografer er generelt glade i å være forberedt på alt, og pakker gjerne alt potensielt brukbart utstyr. Vær realistisk med tanke på hva du faktisk får bruk for - og la resten bli hjemme. 
  • Pakk logisk, slik at du lett kan finne de viktigste tingene, uten at du trenger å rote gjennom hele vesken. Når man har travelt, så glemmer man lett å være forsiktig, og det gir større risiko for en dyr "oops".

2. Hold utstyret ditt rent

Utstyret ditt blir utsatt for litt av hvert når du fotograferer - støv, fukt og fett trenger etter hvert inn i glipper og sprekker. 

Sjekk utstyret ditt og gjør det rent etter hver bruk. Et par minutter med en q-tips kan kanskje spare deg for en større regning senere.

3. Forbered deg på vanskelige forhold

Hvis du virkelig må klatre med hodet vendt nedover på vei opp på en klippe i øsende regnvær for at få ditt perfekte bilde, så gjør endelig det. Men gjør det forsiktig. 

Tenk deg om, og ta alle mulige forholdsregler for at unngå uhell. En kamerastropp rundt halsen, beskytt kameraet mot regn og ta en med en sandsekk, hvis du skal bruke stativer i sterk vind. 

Ikke la redselen for å ødelegge utstyret ødelegge din entusiasme for at ta fantastiske bilder, men pass på utstyret når du gjør det.

4. Velg pålitelig utstyr

Noen ganger er ikke den beste løsningen å kjøpe billig utstyr. 

Som regel vil dyrere utstyr som f.eks. stativer rett og slett holde lenger og holde til mer, slik at du kan spare penger i det lange løp ved å kjøpe kvalitet fra første stund.

5. Få nok søvn...

Menneskelige feil er ergerlige, men vi gjør alle feil, og disse feilene kan resultere i ødelagt utstyr. En af de enkleste og beste måtene å unngå uhell på er å være uthvilt og opplagt, når du fotograferer. 

Trøtte fotografer er dovne fotografer, og dovne fotografer er skjødesløse og begår feil. Kom deg tidlig i seng i stedet for å redigere til langt på natt, og bli mer effektiv når du er våken.

6. Vis folk, som bruker utstyret ditt, hvordan de passer på det

Faktisk går utstyr ofte i stykker når man lar andre bruke det. For fotografer er det helt naturlig, hvordan man håndterer det utstyret, men det er det kanskje ikke for kameraten eller svigermoren din. 

Hvis du er redd for at utstyret blir ødelagt, så la være å låne det ut. Ingen behandler utstyret ditt bedre enn deg.

7. Husk forsikringen

Sjekk at utstyret ditt er dekket av forsikringen. En god forsikring av utstyret er godt brukte penger - uansett om du fotograferer på hobbybasis eller profesjonelt.

Kort sagt: Tenk deg om og vær forsiktig!