Bildestabilisering hos Pentax

Bildestabiliseringen i kameraet ditt hjelper deg med å ta skarpere bilder. Vi ser på hvordan stabilisatoren fungerer. 

© Pentax

Slik fungerer bildestabiliseringen i kameraet

Bildestabiliseringen kompenserer for vibrasjoner og gir deg skarpe bilder ved lengre lukkertider enn ellers. Særlig på lange brennvidder er bildestabilisering uvurderlig. Det finnes forskjellige typer bildestabilisering - les om forskjellene her.

2. november 2017 av Poul Siersbæk

Bildestabiliseringen er en funksjon i kameraet eller objektivet ditt som kompenserer for rystelser og gir deg skarpe bilder ved lengre lukkertider enn ellers. 

Dermed er bildestabiliseringen til uvurderlig hjelp – særlig når du fotograferer på lange brennvidder, hvor objektivene ofte er tunge. På brennvidder over 150 mm vil selv den minste rystelse være godt synlig hvis du fotograferer håndholdt uten stabilisering.

Ofte vil bildestabiliseringen gi deg mellom tre og fire blendertrinn ekstra, noe som vil si at du for eksempel kan fotografere på 1/30 sekund i stedet for 1/250 sekund med et objektiv på 250 mm – og fortsatt få skarpe bilder.

Les også: Bør jeg velge jeg system- eller speilreflekskamera

Forskjellige typer bildestabilisator

Kameraprodusentene tilbyr forskjellige teknologier, og noen er mer avanserte enn andre. 

I praksis er forskjellene på typene så små at det er viktigere å se på bildekvalitet ved høy og lav ISO-verdi, funksjoner, ergonomi og autofokus hvis du skal kjøpe et kamera. Her er forskjellene mer avgjørende for om du kommer hjem med optimale bilder. 

I all hovedsak er det to forskjellige typer bildestabilisering:

1. Bildestabilisering på bildebrikken

Hele brikken blir forskjøvet i opptil fem plan for kompensere for rystelser. De beste kameraene gjør det mulig å knipse ved 5,5 ganger lengre eksponeringstrinn. 

En stor fordel er at stabiliseringen er aktiv uansett hvilket objektiv som blir brukt - og du trenger ikke betale mer for å få et objektiv med stabilisator. 

Denne typen finner vi hos Canon EOS M, Olympus, Panasonic, Pentax, Sony A og Sony E.

Les også: Mobiltelefonbilder med en helt ny vri

Bildestabilisator hos Pentax

Flere merker, deriblant Pentax, har bildestabilisering på bildebrikken.

© Pentax

2. Bildestabilisering i objektivet

En linse i objektivet blir forskjøvet i opptil fire plan for å kompensere for kameravibrasjoner. Enkelte objektiver gjør det mulig å fotografere ved fem ganger lengre eksponeringstrinn. 

Fordelene er at stabiliseringen kan bli optimert til et spesifikt objektiv, lange teler får bedre stabilisering og stabiliseringen er synlig søkeren.

Denne typen finner vi hos Canon, Fujifilm, Nikon, Olympus, Panasonic, Sigma og Sony E.

Bildestabilisator hos Sony

Stabilisering i objektivet er også ganske utbredt, for eksempel fra Sony. Det er den vanligste stabiliseringen i speilreflekskameraer. 

© Sony

Begge stabiliseringstyper

Flere produsenter, for eksempel Olympus og Sony, har begynt å ha både stabilisering på bildebrikken i systemkameraene sine og i utvalgte objektiver. 

Det gir helt opptil seks ganger lengre eksponeringstrinn. 

Når den doble stabiliseringen jobber, velger kameraet automatisk de beste korrigeringsfunksjonene fra den ene typen og kombinerer den med de beste funksjonene fra den andre.

Mer om stabilisering

I Digital FOTO nummer 16/2017 kan du lese i postakssen vår, hvor vi skriver mer om hvilken bildestabilisering som er best. Her får du også tips til hvordan du får bedre stabilisering.

Tegn et abonnement på Digital FOTO her, og så kan du umiddelbart lese hele bladet på smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen. Der får du også tilgang til de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.