Så rått er Canons nye flaggskip

Canon presenterte i går det nye flaggskipet EOS-1D X Mark II. Vi var med på presentasjonen i Helsingfors i Finland. Les vårt førsteinntrykk og se noen av bildene våre, som er tatt med det lekre kameraet.

3. februar 2016

Ryktene om et nytt superkamera fra Canon hadde svirret lenge – ikke minst sett i lyset av Nikons lansering av D5 og de forestående store sportsbegivenhetene som fotball-EM OL i Brasil. Derfor dro vi håpefulle på Canons pressetur til Helsingfors i selskap med andre nordiske journalister og forhandlere med forventning om et nytt flaggskip til actionfotografene. Vi ble ikke skuffede. Det nye kameraet var ganske riktig den ultimate toppmodellen EOS-1D X Mark II, som avløser både EOS-1D X og EOS-1D C. Med hastigheter på opp til 14 elller 16 bilder per sekund og et nytt avansert fokussystem, video i 4K og en ny sensor, som skal være bedre på å håndtere bildestøy, er forutsetningene for å få gode actionbilder i boks ganske gode.

Vi ble transportert til Hartwall Arena, som er Helsingfors´ store ishockeystadion. Her ble vi fraktet ned under stadion, hvor en stor treningsbane var anlagt med klippene som tak. En lokal ishockeyklubb sto klar, slik at vi kunne teste kameraets evner, når det gikk unna på isen. Vi fikk mulighet til å knipse portretter, ta blits-bilder med avansert lyssetting og ikke minst prøve ut kameraets autofokus ved hurtige serier. Vårt umiddelbare inntrykk av det store kameraet er en tydelig forbedret ergonomi. Kameraet ligger fantastisk godt i hånden – både vertikalt og horisontalt. Søkeren er stor og klar, og med en forbedret joystick er det enkelt å flytte seg rundt på fokuspunktene. Da det gikk unna på isen, var kameraets følgefokus usviktelig sikker, og eksponeringen satt som et skudd. Vi var også veldig begeistret for den berøringsfølsomme skjermen, hvor man kan legge fokus meget presist med fingeren. Knipser man video i 4K, holder kameraet fokus på f.eks. et ansikt under hele sekvensen, selv om det foregår i bevegelse. Vi ser fram til en grundigere test av kameraet, hvor vi blant annet vil sjekke, om kameraets støyhåndtering ved høy ISO rent faktisk er blitt så god som Canon påstår. I mellomtiden kan du ser et lite utvalg av de bildene vi tok med Canon EOS-1D X Mark II.

Bildene under er tatt med en betaversjon av kameraet, som ennå ikke er helt produksjonsklart.