Bilde av en mann som blir hyllet på en stadion for å gjøre rent

Onni tok dette bildet for fagforeningen PAM. Det skulle vise at fagforeningen kjemper for rettighetene til lavtlønnede.

© Onni Wiljami Kinnunen

Møt Nordens sprøeste reklamefotograf

For seks år siden blev Onni Wiljami oppdaget av Pepsi, og etter det fikk karrieren hans fart. I dag får Finlands største firmaer reklamekampanjene sine laget av den 36 år gamle finnen, som sprudler av humor og kreativitet.

11. april 2018

Når den finske reklamefotografen Onni Wiljami Kinnunen står i studioet, ser han like smågal ut som de bildene han leverer til kundene sine. 

Han hopper rundt og lager fakter med åpen munn og oppsperrede øyne, og selv om man kanskje skulle tro at han har en fortid som barnefotograf, er det faktisk bare for å gi modellen noe å jobbe med.

Modellene som Onni bruker, er nemlig ofte skuespillere på lokale teatre, aspirerende modeller eller bare folk som er nysgjerrige og vil stå bak kameraet. 

Dette forteller den 36 år gamle finnen i et stort intervju i det nyeste nummeret av Digital FOTO.

Bilde av overvektig mann i en mørk stue med Barbiedukke

Onni tok dette bildet for den finske festivalen Qstock. Modellen er skuespiller på det lokale teatret, og budskapet var at man burde dra ut og ha det gøy, i stedet for å sitte hjemme - slik denne mannen gjør. 

© Onni Wiljami Kinnunen

Limer sammen bilder sammen i Photoshop

Han benytter seg heller ikke av smarte filmkulisser, men finner interessante steder i den lille byen Liminka, hvor han bor. Noen ganger kan dette være utfordrende når kundene hans vil ha sommer og sol, og det er 22 kuldegrader og snø ute.

- Jeg hadde en klient som måtte ha et bilde av et sykkellag i omgivelser som så ut som Tour de France – altså sommervær og fjell med snirklende veier – til en reklame som skal komme ut rundt sommeren i år, forteller Onni.

Han så gjennom bildearkivene sine på datamaskinen og fant noen bilder av snekledde fjelltopper i Norge og grønne daler med snirklete veier i Skottland. Han satte dem sammen slik at de så ut som franske alper.

Deretter fotograferte han modellene med sykler i studioet og kombinerte bildene i Photoshop.

- Det var hardt arbeid, men det skjer hver eneste vinter. Og om sommeren skjer det motsatte, at jeg får oppdrag som krever snøvær, ler han.

Bilde av symfoniorkester på en åker bak et forlatt trehus

Dette bildet av et symfoniorkester som ufortrødent spiller videre, selv om de står midt på en åker og notearkene deres blåser bort, skaffet Onni Wiljami prisen som årets profesjonelle europeiske fotograf. 

© Onni Wiljami

Europas beste profesjonelle fotograf

I løpet av sin forholdsvis korte karriere har Onni vunnet flere priser, og i slutten av mars kunne han legge til nok en pris på CV-en sin. 

I den europeiske konkurransen for profesjonelle fotografer, 'European Professional Photographer of the Year', kom han på førsteplass i Commercial-kategorien med bildet over.

Du kan lese historiene og hemmelighetene bak de sprø, overdrevne bildene i Digital FOTO nummer 7/2018, som ligger i butikkhyllene akkurat nå.

Hvis du tegner et abonnement på bladet, kan du umiddelbart lese hele interjvuet med magasinappen vår,  Wype. Se de mange abonnementstilbudene her. 

Kanskje du er interessert i...