Ung kvinne fotografert med prisme foran oransje bakgrunn

Det å heve et portrett fra ordinært til spektakulært krever faktisk ikke de store krumspringene i bildebehandlingen – her er det bare lagt til litt ekstra kontrast. 

© Digital FOTO

Nytt blad: Stort portrettema og et enestående fotoprosjekt

I Digital FOTO 12/2021 får du en stor guide til å ta unike portretter, et spennende intervju med en fotograf som har laget et enestående og verdensomspennende fotoprosjekt, og så lærer du å bygge din egen diffuser.

29. juli 2021 av Sarah Marie Winther

Et godt portrett handler om mye mer enn bare det å forevige en person fra sin beste side. Det bør helst også gjenspeile personligheten til vedkommende, og jo mer oppfinnsom du er, desto mer unike portretter kan du få. 

Hvis du synes bildene dine mangler variasjon og ikke helt vet hvordan du skal piffe dem opp, bør du skaffe deg Digital FOTO 12/2021. Her viser vi nemlig hvordan du med tre kreative teknikker kan ta oppsiktsvekkende portretter som ikke ligner noen andres. 

Du får konkret veiledning til oppstilling, kamerainnstillinger og eventuelt ekstrautstyr, og så kan du lese om hvordan det gikk for oss da vi eksperimenterte med de forskjellige teknikkene. 

Vi har brukt ett kamera, ett objektiv og én modell, slik at alle kan være med. 

> Les også: 5 tips for å ta gode portretter

Fotograf tar bilder av ung, kvinnelig modell med prisme foran kameraet

En prisme gir helt unike resultater, og effekten endrer seg avhengig av hvordan du snur og dreier på prismen. 

© Digital FOTO

Fotograf dokumenterer livets største tabu

For tolv år siden fikk den danske fotografen Klaus Bo en idé til et helt spesielt fotoprosjekt: Han ville dokumentere hvordan ulike folkeslag tar farvel med sine kjære når de forlater denne jord.

Siden har prosjektet «Dead and Alive» sendt ham ut i de mest utilgjengelige avkroker av verden, og han har tatt omkring 150 000 bilder av begravelser og likbrenninger, men også andre utrolige ritualer – som likfotograferinger. 

I Digital FOTO 12/2021 kan du lese et stort intervju med den modige og engasjerte fotografen. Her snakker han om å måtte selge både bil og hytte for å kunne finansiere det store prosjektet, og om å se mumifiserte lik bli kledd opp og om å påkalle seg voodoo-åndenes vrede.

Kirkegård i Israel

Den prisbelønte reportasjefotografen Klaus Bo har reist på fem kontinenter for å dokumentere de forskjellige dødsritualene som finnes rundt omkring på jorden. 

© Klaus Bo

Bygg ditt eget blits-tilbehør

En ekstern blits kan være vanskelig å bruke til portretter fordi den avgir et svært kraftig og konsentrert lys, men hvis du har en såkalt diffuser, kan du spre lyset mye mer.

Prisen på en diffuser kan imidlertid godt komme opp i 200–300 kroner, og hva om du ikke får bruk for den likevel? Det er det råd for når vi i Digital FOTO 12/2021 viser hvordan du bygger din egen hjemmelagde versjon! Det krever svært få hjelpemidler og kan gi markant bedre resultater. 

> Les også: Den store blitsordboken – få styr på de viktigste begrepene her 

Dette får du også i Digital FOTO nr. 12/2021

  • Nyheter om de nyeste kameraene, objektivene, telefonene, fastvare, programvare m.m.
  • Tips til å få best mulig lyd i videoopptakene dine.
  • Leserbilder: Vi kårer de beste bildene som leserne har sendt inn.
  • Kurs: Få frem flere detaljer i portrettet i Lightroom, og skap en effekt i Photoshop som simulerer lang lukkertid.
  • Anmeldelser: Sigma 35 mm F1.4, Fujifilm XF 70–300 mm F4-5.6, Godox Tubelight TL60, Insta360 GO2, Acer ENDURO Urban N3 Notebook.