Motorsykkel fotografert med lang lukkertid om kvelden

Hvordan unngår du at actionbildene dine ligner på hverandre og de andre fotografer tar? Det får du svar på her.

© Alejandro Ceresuela

3 veier til kreative actionbilder

Vi har snakket med den spanske motorsportfotografen Alejandro Ceresuela, som er offisiell fotograf for MotoGP. Her får du de beste tipsene hans for å ta kreative og annerledes actionbilder.

30. juni 2021 av Sarah Marie Winther

Alejandro Ceresuela er født med bensin i blodet, og for ti år siden bestemte han seg for å gjøre motorsportkjærligheten til et levebrød. 

Vi har snakket med den spanske fotografen, som alltid leter etter nye og kreative måter å fotografere løpene på, slik at han unngår å ta bilder som ligner på hverandre.

Nedenfor kan du lese de tre beste tipsene hans for å skape variasjon i bildene, uansett om du fotograferer motorsykler, racerbiler, mountainbikes eller noe annet. 

1. Bruk elementer i forgrunnen

Én av metodene til Alejandro for å skape en spennende komposisjon i bildene, er å bruke elementer i forgrunnen som lett blir helt ufokuserte med de lange brennviddene han bruker. 

Det gjør han for eksempel ved å fotografere gjennom et lite hull i gjerdet slik at det rammer inn bildet, eller stille seg blant publikum slik at de blir en uskarp, fargerik masse nederst i bildet.

Noen ganger plasserer han også et blafrende flagg på siden av bildet eller fotograferer gjennom et verktøy som en av mekanikerne har etterlatt seg i depotet. 

> Les også: Slik tar du flotte sportsbilder

Motorsykkel fotografert gjennom rundt hull i gjerde

Ved å fotografere gjennom et hull fikk Alejandro dette annerledes bildet, der du må bruke litt lengre tid for å skjønne hva som skjer. 

© Alejandro Ceresuela

2. Finn et lavt perspektiv

Hvis han skal fotografere rally, kan Alejandro godt finne på å sette seg på huk for å få et så lavt perspektiv at bakken i forgrunnen halvveis dekker for eksempel en motorsykkel. 

Det skaper en mer spennende komposisjon, og hvis det er noen busker eller annen vegetasjon der, kan det også dekke den ufotogene, karrige jorden som det ofte er svært mye av i rally. 

Du kan også bruke denne teknikken på en arena, der et gjerde kan skape en interessant forgrunn med et metallisk skjær hvis du senker kameravinkelen litt. 

> Les også: Fire filtre alle fotografer bør kjenne til

Motorsykkel fotografert fra lavt perspektiv

Ved å bruke busker i forgrunnen og lang lukkertid fikk Alejandro et spennende bilde av en ganske ordinær situasjon på rallyet.

© Alejandro Ceresuela

3. Velg ekstra lange lukkertider

Hvis du har fotografert motorsport før, har du sikkert prøvd å bruke lukkertider på rundt 1/100 sekund for å få uskarp bakgrunn under en panorering.

Men av og til bruker Alejandro også lukkertider som er mye lengre enn det, for å fremheve former, bevegelser eller fart. Det er dristig, særlig på banen, for lang lukkertid gir et helt annet bilde enn med en kort lukkertid. 

Innimellom fungerer det imidlertid veldig bra. Bildet nedenfor er tatt i depotet med en lukkertid på ett sekund. 

> Les også: Backup av bilder på den sikre måten

Bilde tatt med lang lukkertid i depotet under et motorsykkeløp

En lukkertid på ett sekund fremhevet den spesielle, hektiske stemningen vi ser blant mekanikerne i depotet under et løp. 

© Alejandro Ceresuela

Stort og fartsfylt intervju i Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 10/2021 kan du lese mye mer om Alejandro Ceresuelas reise fra vanlig fartsgal motorsportfan til tilværelsen som offisiell fotograf for MotoGP – motorsykkelsportens svar på Formel 1. 

I intervjuet forteller Alejandro alt om fremgangsmåten sin på banen, panoreringsteknikken sin og om hvorfor han alltid håper at løpet byr på regn. 

Kanskje du er interessert i...