dyrefoto Eier og hund i solnedgang
Søte silhuetter

Silhuetter ved solnedgang er en veldig god og annerledes måte for å forevige kjæledyret ditt.

5 tips for å fotografere dyr

Med disse tipsene for å fotografere dyr får du både inspirasjon til flotte motiver og triks for smarte innstillinger slik at du kan få blinkskudd av dine firbente – og tobente – venner.

4. oktober 2018 av Louise Hagemann

1. Silhuetter skaper samspill

Like før solnedgang kan du skape flotte silhuetter. 

Bruk spotmåling og still eksponeringen etter et lite område på himmelen, litt unna solen, da du får godt med detaljer på himmelen og samtidig en mørk forgrunn. 

Her gir interaksjonen med mennesket også en ny dimensjon til historien.

Les også: Velg riktig lysmåling i kameraet

spotmåling dyrefoto

Med lysmåleren på spotmåling kan du ta flotte silhuettbilder av dyr og mennesker. 

© Shutterstock

2. Bli advart om høylys

I kameramenyen kan du slå på høylysadvarsel og umiddelbart se om det er områder som brenner ut i for eksempel en hvit pels, i bildet.

De utbrente områdene vil blinke på skjermen.

For å fikse det kan du bruke eksponeringskompensasjonen, som du flytter mot venstre til negative verdier.

3. Fotografer dyret i fullt firsprang

Katt etter sommerfugl
På jakt

Du får noen av de beste bildene når dyret ikke vet at du fotograferer. Er dyret raskt, er lukkertiden din viktig. 

Fotografer dyret når det løper eller leker og ikke er oppmerksomt på deg. 

Bruk bildeserier, for da kan du velge ut det beste motivet, og bruk følgefokus. 

Er det noen andre dyr som kan krysse inn i bildet der, kan du med fordel redusere sporingsfølsomheten slik at fokus blir værende der det skal.

Husk også en kort lukkertid, for eksempel 1/500 eller kortere, hvis dyret, som her, er i full fart. 

I denne videoen i Fordelssonen viser vi hvordan du får kontroll på følgefokus med et Canon-kamera. I denne videoen handler det om Nikons kameraer. (Kun for abonnenter).

Les også: Slik bruker du autofokuspunktene i kameraet ditt

4. Fyll ut med blits

Fotograferer du mørke dyr mot en lys bakgrunn, for eksempel en labrador opp mot en hvit vegg, kan du bruke blitsen til å skape utfyllingslys. Dermed fremhever du flere detaljer i den svarte pelsen.

Still inn blitsen til TTL slik at blitsutladningen styres direkte av kameraet og lysmålingen i det. 

Det kan være nødvendig å dempe blislyset ett til to trinn for å unngå at det blir for kraftig.

Du kan få gode resultater med interblitsen din så lenge motivet ikke er for langt borte. 

Les også: 5 tips for bedre bilder med internblits

5. Gjør gitteret i buret uskarpt

To fugler i bur dyrefoto
Uten irriterende gitter

Du  kan jukse deg rundt gitteret på flere måter. Det lille kameraet på mobilen kan også hjelpe deg med å unngå gitter og bur.

Du kan godt fotografere gjennom gitter eller bur. 

Gå helt tett på med en stor blenderåpning slik at de blir uskarpe. Husk også å plassere dyrene, som den forreste fuglen på dette bildet, med blikket rettet inn i bildet, og ha luft foran hodet.

Få mange flere tips om dyrefotografering

I Digital FOTO finner du mange flere tips for å ta gode bilder. I nummer 15/2018 finner du for eksempel en hel rekke med tips om dyrefotografering, blant annet å utnytte det naturlige lyset, jukse med en app og å velge riktig lysmåling.

Kjøp bladet i kiosken eller butikken eller tegn et abonnement og få en av de spennende premiene våre med 2 numre av Digital FOTO levert i postkassen for kun 49 kroner pluss porto. Se utvalget her.

Som abonnent får du umiddelbar tilgang til de 12 nyeste utgavene av bladet i magasin-appen vår Wype samt tilgang til Fordelssonen med mer enn 500 videokurs om fotografering og bildebehandling.