Få bedre oversikt over kameraets muligheter © Thomas AE/Unsplash

Få bedre oversikt over kameraets muligheter

Det moderne digitalkameraet ditt er en skikkelig teknologibombe, uansett hva du har betalt for det. Men det er mye du kan gjøre selv for å holde kameraet i toppform.

12. oktober 2016

Det er mange funksjoner og knapper i kameraet, og du vet kanskje ikke helt hvordan de fungerer.

Noen av funksjonene bør du kanskje lære deg litt mer om, for de kan hjelpe deg til å ta enda bedre bilder

Her får du de to viktigste:

Oppdatér fastvaren

Akkurat som du jevnlig må oppdatere programvaren i datamaskinen eller smarttelefonen din, så må fastvaren i kameraet også oppdateres. Det skjer ikke automatisk.

Med oppdatert fastvare kan du f.eks. få nye språkpakker og raskere menyer og nye funksjoner. Enkelte objektiver kan også få ny fastvare så f.eks. autofokussystemet blir raskere.

Du må ha et fullt oppladet batteri og et tomt, formatert minnekort, og så følger du instruksjonene til produsenten. Hvis oppdateringen avbrytes av f.eks. et flatt batteri, kan det ødelegge den eksisterende programvaren på kameraet.

Du kan finne linker til ny fastvare fra en lang rekke kameraprodusenter i Fordelssonen her.

Presisjon i objektivet

Med mikrojustering av objektivet ditt kan du sikre deg at det er tilpasset akkurat ditt kamerahus. Dette er viktigst ved store blenderåpninger på f.eks. F2,8 og større, for problemet viser seg ofte først ved lav dybdeskarphet.

Slik mikrojusterer du:

  • Velg live view, og fokusér på en vanlig linjal i en skjev vinkel.
  • Når du har fokusert, går du ut av live view og ser på distansemåleren oppå objektivet mens du fokuserer på nøyaktig det samme stedet igen. 
  • Hvis måleren flytter på seg, bør du kalibrere. Det gjør du i kameramenyen. 
  • Fokusér igjen, og justér helt til måleren holder seg på plass.

Du kan også kjøpe et kit for mikrojustering som f.eks.. SpyderLenscal. Det koster rundt 600 kroner.

Her får du en oversikt over de tingene du kanskje ikke får gjort ofte nok, men burde vurdere å gjøre. Det kan nemlig gi deg helt nye muligheter til å ta gode bilder: