Få kontroll på programhjulet i kameraet ditt
Sony A7 III

Programhjulet er det viktigste innstillingshjulet på kameraet og valget ditt av program er minst like viktig.

© Sony

Få kontroll på programhjulet i kameraet ditt

Det mest iøynefallende innstillingshjulet på kameraet er programhjulet som sitter øverst på kameraet. Dette hjulet dikterer ganske enkelt hvordan kameraet skal oppføre seg. Her kan du se hvordan du bruker programmene best mulig.

25. juni 2018 av Poul Siersbæk

Auto-programmet i kameraet ditt

Et enkelt program på hjulet skiller seg ut – ofte markert med en grønnfarge. Det er det helautomatiske programmet, Auto. 

Her kan du fint trykke utløserknappen i helt ned, uten at du trenger bekymre deg om valg av for eksempel blender og lukkertid. 

Det finnes også motivprogrammer som er tilpasset forskjellige forhold og motivtyper som for eksempel action (løpende mann) og makro (blomst). De er også helautomatiske.

Felles for disse helautomatiske programmene er at du ikke kan endre kameraets innstillingsvalg. 

Det kan du derimot hvis du velger et av programhjulets andre programmer. Det kan være helt sentralt i mange situasjoner hvis du for eksempel vil oppnå en spesiell effekt eller en annen dybdeskarphet. 

> Les her hva autofokusen spesielt skal kunne gjøre i forskjellige situasjoner

Her kan du se hvordan og når du må bruke de fire viktige programmene: P, A/Av, M og S/Tv. 

Det enkle kameraprogrammet P

Programmet P er et halvautomatisk program som er bra hvis du ikke har behov for en spesifikk lukkertid eller blender.

Kameraet registrerer valget ditt av brennvidde og de aktuelle lysforhold og regner seg frem til de beste innstillingene. 

Som utgangspunkt bruker kameraet størst mulig blenderåpning. 

I motsetning til Auto-innstillingen har du mulighet for å justere blender, lukker og ISO-verdier samt bruke eksponeringskompensasjon.

> Les her hvordan du får det beste ut av P-programmet

Kontroll på dybdeskarpheten med Blenderprioritet

Med det halvautomatiske programmet Blenderprioritet, A eller Av, er det du som styrer blenderen, mens kameraet velger en lukkertid som gir deg den beste eksponeringen. 

Det betyr at du kan påvirke dybdeskarpheten.

Jo større blenderåpningen er, desto mindre er dybdeskarpheten. Blenderprioritet kan også brukes til å sikre raskest mulig lukkertid ved å velge den største blenderen, for eksempel F3.5.

Les også: Her må du bruke blenderprioritet

Lukkertidsprioritet er perfekt til action

Når du vil ha kontroll over hvordan action kan sløres med panorering, for å få det riktige inntrykket av fart, eller du vil fryse bevegelser, så er Lukkertidsprioritet, S eller Tv optimalt. 

Her velger du nemlig lukkertiden, mens kameraet sørger for en passende blender. 

Ønsker du å vise fart, må lukkertiden ikke være for rask. Må et objekt fryses, må lukkertiden være rask. Skifter lyset, er du dessuten sikker på at lukkertiden fastholdes.

> Slik bruker du lukkerprioritet

M er for den erfarne fotografen

Velger du M på programhjulet, slår du all automatikk av og du velger selv hvordan eksponeringen din skal være ved å velge blender, ISO-verdier og lukkertid. 

På et speilreflekskamera kan du bruke eksponeringsmarkørene i søkeren til å holde øye med, om bildet blir over- eller undereksponert i forhold til kameravalget. 

På et systemkamera kan du se hvordan eksponeringen faktisk blir i søkeren. 

Les også: Skreddersy kameraet ditt med 3 enkle tips

FOTOGRAFER BEDRE med Digital FOTO

I vår nye teknikkserie "Fotografer Bedre" i magasinet Digital FOTO lærer du å ta full kontroll over kameraet ditt.

Bli en bedre fotograf

Første avsnitt i serien i magasin nummer 10/2018 handler om programhjulet. I de kommende magasinene kan du se frem til å gå helt i dybden med for eksempel. lysmåling, dybdeskarphet og video.

Akkurat nå kan du få en smart kameraveske med to numre av Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. Vesken alene har en verdi på 399 kroner. Se tilbud her.

Når du tegner abonnement, får du med det samme tilgang til det aktuelle bladet samt de ti seneste utgavene av Digital FOTO i magasin-appen vår, Wype, så du kan lese hele historien om programhjulet. 

Få kontroll på programmene med vår e-bok

Hvis du enda ikke har helt kontroll på alle kameraets funksjoner, kan vi hjelpe deg med vår e-bok "Begynnerguide for fotografi". 

Her får du en grundig gjennomgang av de forskjellige programmene, samt innstillinger som blender, lukkertid og ISO-verdier og mye mer. 

Du kan få guiden sendt direkte til innboksen din hvis du melder deg på nyhetsbrevet til Digital FOTO HER.