HDR-teknikk gir høyt detaljnivå i kontrastrike bilder
© Shutterstock

Slik får du perfekte HDR-bilder

HDR gir deg flotte bilder med mange detaljer, selv når du sliter med lyset. Kom i gang med å ta HDR-bilder og finn ut av hvordan du får perfekte resultater.

21. oktober 2019

Når lyset for eksempel strømmer inn gjennom vinduene i et mørkt rom, er det et enormt spenn mellom de lyseste og mørkeste områdene. Dette gjør at bildebrikken i kameraet ikke alltid klarer å få med alle nyansene i ett bilde.

Imidlertid finnes det en løsning på det problemet, og den heter HDR. Det står for High Dynamic Range. Metoden gir deg perfekt eksponerte bilder, også selv om det er et stort spenn mellom lys og mørke.

Vi veileder deg til hvordan du tar HDR-bilder og hvordan du i til slutt setter sammen bildene dine, her. 

Hva er HDR?

HDR står som nevnt for High Dynamic Range, altså høyt dynamisk omfang. Metoden går ut på at du setter sammen flere eksponeringer til et bilde der både skygger og høylys har alle detaljene.

Du trenger minimum to bilder for å skape et HDR-bilde. Bildene må være forskjellige i den forstand at ett av dem har opplyste skygger, og det andre har avdempede høylys. Sammensettingen av de to bildene fikser du i et bildebehandlingsprogram eller et eget HDR-program.

HDR gir deg mulighet for å bevare alle detaljene i bildet, også selv om det er stor forskjell på de mørke og lyse områdene.

> Les også: Dynamisk omfang: Derfor er det viktig.

Et eksempel på hvordan du lager et HDR-bilde.

Dette er et eksempel på hva et HDR-bilde består av. Bildet til venstre og bildet i midten er henholdsvis overeksponert og undereksponert. Bildet til høyre er sammensmeltningen av de to. Her er alle detaljer bevart i både skygger og høylys.

© Shutterstock

Dette må du vite før du knipser HDR

Et HDR-bilde er som nevnt et bilde som satt sammen av flere bilder med forskjellige eksponeringer.

Det betyr at HDR blir best hvis det ikke er noen objekter som beveger seg, i motivet. Bildene tas nemlig ikke på akkurat samme tidspunkt.

HDR kan brukes med alle kameraer, og du kan knipse håndholdt, men det er en fordel å bruke stativ.

Til slutt er det også en stor fordel hvis du fotograferer i råformat, fordi dette gir deg ytterligere muligheter for å endre lys og for eksempel farge når du redigerer HDR-bildet ditt.

> Se også videoen: Slik får du perfekt HDR. (Videoen krever et abonnement)

En mann fotograferer med kameraet på et stativ

Når du fotograferer HDR, bør du sette kameraet ditt på et stativ. Kameraet skal nemlig ta bilder med forskjellig eksponering, og det gjør det ett bilde om gangen. Har du kameraet på et stativ, vil du derfor få ensartede bilder. I sum resulterer deg i et bedre HDR-bilde.

© Shutterstock

La kameraet fikse HDR-bildet

Kameraet ditt kan ta de forskjellige bildene du trenger for å skape et HDR-bilde, automatisk. Det gjelder i hvert fall for de fleste av dagens kameraer. De har nemlig mulighet for å knipse med Auto-bracketing.

Bracketing betyr at du lar kameraet ta seg av eksponeringene automatisk. Typisk har du mulighet for å stille inn kameraet til å ta tre, fem eller ni bilder med forskjellig eksponering til HDR-bildet ditt.

Du må åpne kameramenyen og velge Auto-bracketing mode, Auto-exposure mode eller Exposure Bracketing. Alle de tre uttrykkene beskriver den samme funksjon. Navnet kommer an på hvilket kamera du har.

Har du mulighet for det, setter du auto-bracketing til å knipse kontinuerlig. Det betyr at du ikke trykker på utløseren mellom hvert bilde selv, det fikser kameraet.

Da gjenstår bare å trykke på utløserknappen og la kameraet ta de forskjellig eksponerte bildene dine, så du kan skape et HDR-bilde med lekre detaljer etterpå.

> Les også: Alt du må vite om bracketing.

Slik fotograferer du HDR selv

Du kan også ta de forskjellige bildene til et sammensatt HDR-bilde selv. Det gir deg større kontroll over eksponeringen i bildene.

Når du har funnet motivet ditt, må du se på histogrammet. Ofte finner du histogrammet ved å endre utseendet på displayet på et speilløst systemkamera. Det gjør du ved å trykke på DISP- eller INFO-knappen på kamerahuset i ditt.

På et speilreflekskamera kan du først se histogrammet etter at du har tatt bildet. Først må du trykke på kameraets Play-knapp og finne bildet ditt. Deretter trykker du på INFO eller DISP, avhengig av kameramerke.

Når du har funnet histogrammet, stiller du inn lukkertid, ISO-verdi og blender slik at minst mulig av grafen i histogrammet er presset opp mot høyre og venstre side.

Når du har tatt det første bildet, kan du begynne å eksponere skyggene dine korrekt. Det gjør du best ved å endre lukkertiden.

Ut fra den aller første eksponeringen din kan du begynne å doble lukkertiden din så du får mer lys inn i kameraet. Når du har tatt forskjellige eksponeringer hvor skygger er opplyste, stiller du igjen inn kameraet til den aller første eksponeringen.

Deretter begynner du å undereksponere så det kommer mindre lys inn i kameraet. Det gjør du best ved å halvere lukkertiden så den blir kortere. Dermed reduserer du lyset i bildet så for eksempel himmelen ikke er utbrent. Til slutt har du en rekke bilder der eksponeringen varierer for hvert bilde.

> Les også: Ta HDR-bilder med mobilen.

Et eksempel på et HDR-bilde

Legg merke til hvor mye bildet er blitt undereksponert før skyene fikk riktig eksponering for å få mest mulig dynamikk i bildet.

© Shutterstock

Slik setter du sammen HDR-bildet ditt

Nå skal du smelte sammen bildene dine til et HDR-bilde.

Først overfører du bildene dine til datamaskinen. Så åpner du bildebehandlingsprogrammet ditt eller et eget HDR-program. Både Adobe Photoshop og Adobe Lightroom kan hjelpe deg med prosessen.

I for eksempel Photoshop klikker du på File / Automate / Merge to HDR Pro. Nå velger du bare filene dine og lar Photoshop ordne resten.

Når du har smeltet sammen bildene dine til et HDR-bilde, kan du behandle et bilde der du ikke trenger å være redd for å miste detaljer i høylys eller skygger.

HDR-bildet inneholder nemlig fortsatt alle opplysningene fra alle bildene du har tatt til et HDR-bilde.

Det vil si at hvis du for eksempel løfter lyset i skyggene, henter HDR-bildet detaljene fra bildet der skyggene var lyst opp. Dermed unngår du støy i bildet.

Det betyr at du har et langt større spenn å redigere i. Det er en av de store fordelene med HDR-bilder.

> Se videoen: Slik setter du sammen et HDR-bilde i Photoshop. (Videoen krever et abonnement)

La HDR-bilder gratis med Aurora HDR

En boks med programmet Aurora HDR 2018

Som abonnent på Digital FOTO kan du få HDR-programmet Aurora HDR 2018 gratis.

© Skylum

Programmet Skylum Aurora HDR 2018 er et av de aller beste programmene for å sette sammen HDR-bildet ditt.

Programmet inneholder nemlig mange forhåndsinnstillinger som er skreddersydd for HDR-bilder. De er delt opp i forskjellige kategorier, for eksempel arkitektur, innendørsbilder og landskap.

Når du åpner programmet Aurora HDR 2018, kommer det fram en boks midt på skjermen. Her klikker du på Open Image... og velger de forskjellige eksponeringene dine. Til slutt klikker du på Create HDR.

Deretter kan du velge en passende forhåndsinnstilling og deretter finjustere resultatet med skyveknapper. Generelt gir Aurora deg stor kontroll over HDR-bildet ditt.

Til slutt klikker du på Share Image og velger Export to Image. Nå kan du lagre HDR-bildet ditt.

Akkurat nå kan du som abonnerer på Digital FOTO få programmet gratis gjennom Fordelssonen. Du finner programmet her.