Oppskytning av raketten Falcon Heavy

Oppskytingen av raketten Falcon Heavy er tatt på avstand med et fjernstyrt kamera. 

© Trevor Mahlmann

Slik fotograferer du en rakettoppskytning

Hvis du skulle være så heldig å overvære en rakettoppskytning kan du få forrykende bilder med de rette kamerainnstillingene. Vi har snakket med en erfaren amerikansk romrakettfotograf og lurt til oss et par triks for fokus, komposisjon og eksponering.

11. juli 2019 av Sarah Marie Winther

Trevor Mahlmann er bare 23 år, men han er allerede et velkjent ansikt på NASA's rakettoppskytningsplattformer i Florida, USA. 

Inntil nå har han fotografert 24 rakettoppskytninger, og han har derfor masser av tips til hvordan man får de beste bildene av den heseblesende begivenheten. 

1. Bruk ett eller flere fjernstyrte kameraer

En rakettoppskytning foregår bak en sperring, så hvis du vil ha bilder av raketten tett på, må du bruke fjernstyrte kameraer som du setter opp på plattformen før for oppskytningen.

Trevor bruker mellom 5 og 10 kameraer som alle er utstyrt med en dongel, som gjør at kameraene kan stilles inn til å bli utløst via lyd. 

Det betyr at kameraet automatisk begynner å ta bilder når lyden fra rakettmotoren når et vist nivå. Disse donglene kan fås til 300-500 kroner og må brukes med en app til smarttelefonen. 

> Les også: Slik bruker du wifi-en til kameraet ditt

2. Finn en vinkel som ikke ligner de andres

Oppskytning av rakett fotografert nedenfra med fjernstyrt kamera

Trevor leker mye med vinkler og prøver alltid å finne et sted å plassere kameraene hvor han får et mer annerledes bilde enn fotografen ved siden av. 

© Trevor Mahlmann

Det er fort gjort å ende opp med å ta samme bilder som de andre fotografene ved rakettoppskytningen, så Trevor leter altid etter steder hvor han kan komme lengre ned eller høyere opp i nivå, f.eks. ved å stå på en bakke eller et gjerde.

Du kan også lete etter elementer som kan brukes til å lage en forgrunn som skiller seg ut. F.eks. en busk eller et tre, hvor blomster eller blader kan ramme inn motivet ditt.

> Les også: Det viktigste du som fotograf må vite om komposisjon

3. Teip fast kameraets fokusring

Når Trevor stiller opp kameraene bruker han autofokus til å fokusere på raketten, og skifter så til manuell fokus for å låse fokuseringen. 

For å sikre at fokus ikke forskyver seg hvis noen f.eks. kommer til å dytte til stativet, teiper han alltid fast fokusringen på kamerarne fast med gaffateip.

> Les også: 7 hverdagsting du må ha i fotovesken

4. Undereksponér med et par trinn

Raketteksos fotografert med fjernstyrt kamera

Denne typen bilde kalles et "engine shot" og er en hel kategori for seg selv innen rakettfotografi. Oppskriften på disse bildene er ganske enkel: fjernstyrt kamera og undereksponering. 

© Trevor Mahlmann

Eksosflammene fra rakettene er typisk voldsom og kan gi fantastiske bilder som ikke ligner noe annet. Men hvis du vil ha detaljer i de lyse flammene er det viktig at du undereksponerer bildet.

Trevor knipser på manuelt program og bruker eksponeringskompensasjon til å undereksponere eksosflammebildene sine med cirka 6 blendertrinn. På den måten får han den rette, gule fargen i stedet for bare en hvit flekk. 

Les også: Slik virker eksponeringskompensasjon

Mye mer om raketter og romfart i Digital FOTO

I det nye Digital FOTO kan du lese mye mer om den amerikanske rakettfotografen Trevor Mahlmann og få de fantastiske historiene bak de overnaturlige bildene hans av romraketter og himmelfenomener. 

Han har f.eks. fanget det som på rakettspråket kalles en "space jellyfish", som mest av alt ligner en regnbuefarget manet, og som er blitt forvekslet med en UFO mange ganger gjennom historien. I intervjuet forteller han om hvordan han gjorde det. 

Hvis du er interessert i astrofotografi, kan du glede deg til det nye nummeret. I anledningen 50-års jubileet for Apollo 11 har vi nemlig astrotema i hele Digital FOTO nr. 11!

Du kan både bli klokere på den fotografiske siden av den historiske månelandingen og bladet er smekkfullt med tips og inspirasjon til hvordan du kommer i gang med å fotografere måne, stjerner og nordlys. 

I Fordelssonen kan du også se vår store videoserie med den talentfulle landskapsfotografen Mads Peter Iversen. Han guider deg blant annet i hvordan du får blinkskudd av stjerner, Melkeveien og nordlys.