Ta flotte bilder av julelys

Julelys kan gi vakre, stemningsfulle bilder – og hvis det i tillegg snør, har du et flott julekort. 

Slik tar du magiske bilder av julelys i gatene

For en fotograf er noe av det beste med julen de mange julelysene som pynter opp gågater og trær i desember. Her ser du hvordan du tar flotte bilder av de glitrende lysene.

5. desember 2018

Å fotografere julelys på gågater og plasser er en flott utfordring som kan gi vidt forskellige resultater, avhengig av hvordan kameraet er stilt inn.

Hvis du vil ha med himmelen i bildene dine, er det beste tidspunktet for å gå ut med kameraet rett etter solnedgang, før himmelen blir helt mørk. Dermed vil du både kunne se lysene tydelig, men også få detaljer i omgivelsene på bildene. 

Hvis du bare vil fokusere på julelysene, kan en kullsvart himmel være med på å framheve lyset. Det kommer an på hvilket uttrykk du vil ha. 

> Les også: 6 tips for å fotografere i blåtimen

Skap bløt bokeh av julelys

En teknikk som mange bruker til å forevige julelys, er å velge en stor blenderåpning, stille inn kameraet til manuelt fokus og knipse lysene ute av fokus. 

Dermed blir lysene til store gylne eller fargestrålende lysflekker, og det gir et abstrakt og stemningsfullt bilde som er ideelt til for eksempel julekort. 

Det er lett å få til effekten, men den krever at du har et lyssterkt objektiv som kan gå ned til for eksempel F2.8 eller F3.5. 

Julelys bokeh blender julekort

Bilder av julelys ute av fokus kan bli til flotte bakgrunner på datamaskinen eller telefonen din, eller kanskje et julekort til familien?

© Shutterstock
Julelys bokeh blender julekort

I stedet for å gå helt innpå julelysene kan du også gå bakover og få med all utsmykningen – og så vri på fokusringen slik at lysene kommer ut av fokus. 

Ta gode portrettbilder i julelys

Du kan godt få flotte bilder av bare julelys, men teknikken fungerer spesielt godt hvis du inkluderer et element som er i fokus – for eksempel en person, en statue, en lyktestolpe eller lignende. 

Du kan gjøre lysflekkene eller bokeh-en større ved å øke avstanden mellom den delen av motivet som er i fokus, for eksempel personen, og den delen som er ute av fokus, for eksempel julelysene. 

Du kan bruke julelysene som en stemningsfull bakgrunn, men også plassere dem i forgrunnen slik at de går inn over det som er i fokus, for eksempel ved å få en person til å stille seg under lysene eller holde dem opp foran ansiktet. 

Julelys portrett bokeh baggrund

En bakgrunn med funklende julelys kan være prikken over i-en i portrettet. 

© Shutterstock

Forvandle julelys til flotte stjerner

Du kan også gå i en helt annen retning og i stedet trylle fram stjerner fra gatenes julelys. 

Det krever imidlertid et kamerastativ, for du må bruke en liten blenderåpning og derfor en lang lukkertid. 

Velg en blender på mellom F8.0 og 16. 

Stjernespissene blir lengre og dermed tydeligere på små blenderåpninger, så jo høyere blendertallet er, desto bedre. 

> Les også: Slik velger du riktig kamerastativ

Bruk også en fjernutløser, eller still selvutløseren i kameraet til for eksempel to sekunder. Dermed unngår du rystelser når du tar bildet. 

Julelys stjerne effekt

Et stativ, en liten blenderåpning og en lang lukker er ingrediensene som kan trylle fram flotte stjerner av julens lys.

© Shutterstock

Forsterk stjernene med et filter

Hvis du vil ha en ekstraordinær effekt, kan du også skaffe deg et såkalt stjernefilter. 

Det monteres i objektivet og får alle lyskilder til å stråle som stjerner i flere retninger, noe som vil gi bildene dine et helt spesielt uttrykk. 

Stjernefiltre velges typisk ut fra hvor mange spisser du vil ha på stjernene dine – noen filtre gir seks spisser, mens andre gir åtte. Jo mindre og kraftigere en lyskilde er, desto sterkere blir effekten. 

Hoya og Tiffen er noen av produsentene som lager disse spesialfiltrene, og de koster mellom 100 og 400 kroner på eBay her.

Julelys stjerne effekt

Gjør litt mer ut av julebildene dine med et stjernefilter. Husk å sjekke omkretsen på objektivet så du får riktig størrelse. 

© Shutterstock

Hold varmen mens du fotograferer julelys

Nå kan du få en superlett og flott fiberjakke som er ideell for fototuren, med Digital FOTO. 

Jakken har et slitesterkt ripstop-system med fiberforing som gir lav vekt, god isoleringsevne og holder deg varm. Yttermaterialet er vind- og vannavvisende, så vil tåler både mindre regnbyger og vind.

Denne helt spesielle modellen fra N'artic er testet av Digital FOTOs sjefredaktør på en fotoekspedisjon i de franske alper, og han er ikke i tvil: Dette er en jakke som er helt suveren for fototurer og andre aktiviteter om høsten, våren og også på milde vinterdager. 

> Få jakken her sammen med to numre av Digital FOTO for bare 59,50 kr + porto og ekspedition. Du sparer 770 kroner.