Slik gjenbruker du de gamle objektivene dine

Det er ingen grunn til å la de gamle objektivene stå og samle støv på loftet. Her ser du hvordan du får nye muligheter med de gamle objektivene. 

© Poul Siersbæk

Slik gjenbruker du de gamle objektivene dine

Visste du at du kan bruke eldre, analoge objektiver fra forskjellige merker på digitalkameraet ditt? Det betyr at du kan utvide objektivsamlingen din billig eller gratis – og få helt nye muligheter ute i felten.

3. april 2019 av Sarah Marie Winther

De fleste fotografer har prøvd å oppgradere kamerautstyret sitt én eller flere ganger. Den teknologiske utviklingen går lynraskt, men det betyr ikke at du må skrote alle de gamle, analoge objektivene dine.

Du kan nemlig også bruke dem med det moderne digitalkameraet ditt, og de er for eksempel gode for hvis du vil ha et retroaktig uttrykk som du ellers bare hadde kunnet få fram i Photoshop eller et annet bildebehandlingsprogram.

Faktisk finnes det flere grunner til å hente fram de gamle objektivene fra glemselen. Noen av dem er kanskje så spesielle at et nytt og tilsvarende digitalt objektiv vil koste en formue.

Det kan også hende at de gamle objektivene dine har en brennvidde eller en lysstyrke som legger seg mellom de nyere modellene på markedet, og som du altså ikke hadde kunnet kjøpe nye i dag.

> Les også: Slik finner du fram i objektivjungelen

Få flotte portretter med gamle objektiver

Dette portrettbildet er tatt med et Canon FD 50mm F1.8 og en adapter som er satt på et Sony NEX-kamera. Det lyssterke objektiv er solid konstruert og leverer veldig god bildekvalitet med flott bakgrunnssløring. 

© Poul Siersbæk

Bruk en adapter til de gamle objektivene

Imidlertid er det sjeldent at du kan sette gamle objektiver rett på et digitalkamera. 

Derfor trenger du en liten adapter, og de finnes til stort sett alle kamera- og objektivmerker.

Hvis du brukte Nikon i gamle, analoge dager og fortsatt har objektivene, men senere har byttet til for eksempel Canons EOS-serie, kan du bruke de gamle Nikon-objektivene dine igjen.

Dessverre er det ikke så lett for nye Nikon-brukere å gjenbruke gamle Canon-objektiver, noe som har sammenheng med bildebrikkens fokusavstand. 

> Les også: Dette må du ha kontroll på før du kjøper et nytt objektiv

Gå på jakt på loppemarkeder

Hvis du ikke har noen gamle objektiver liggende på loftet selv, skal du ikke fortvile, for det er det mange andre som har. 

Derfor kan det lønne seg å gå på jakt på loppemarkeder, i kamerabutikker eller på finn.no. 

Gamle objektiver kan koste alt fra en hundrelapp og oppover, og selv de billigste kan levere forholdsvis gode bilder.

Noen av de gamle objektivene er faktisk av så høy kvalitet at de lett kan konkurrere med nye objektiver – og noen ganger er de til og med bedre. 

Slik gjenbruker du de gamle objektivene dine

Mange av objektivene som ble laget før i tiden, er av langt høyere kvalitet enn nyere objektiver, og derfor kan det ofte lønne seg å bruke dem om igjen. 

© Shutterstock

Fotografer helt manuelt

Når du bruker gamle objektiver med adapter, må du være oppmerksom på at autofokus ikke fungerer. Noen adaptere har en chip med såkalt fokus-assistent, men det fungerer ikke optimalt.

Dessuten kan du ikke stille blenderen i kameraet. I stedet må du vri på blenderringen på objektivet. Fotograferingen kan derfor være mer tidkrevende enn det du er vant til.

Derfor egner ikke de gamle objektivene seg til for eksempel action- og dyrefotografering. Til gjengjeld kan du få veldig flotte portrett, landskaps- eller arkitekturbilder.

Bruk søkeren

Når du skal fokusere med de gamle objektivene, er det enklest hvis kameraet du bruker, har en søker. Systemkameraer som bare har en skjerm, har imidlertid ofte en zoomfunksjon under fokusering så du kan se om motivet er i fokus.

Mange nye systemkameraer har til og med den smarte funksjonen Focus Peaking. Den får skarpe områder til å lyse opp på skjermen, noe som kan være til god hjelp. 

Slik gjenbruker du de gamle objektivene dine

De fleste bruker ikke de gamle objektivene de har liggende – og det gjør det lett å få tak i et eksemplar til en veldig god pris, for eksempel på finn.no. 

© Shutterstock

Velg riktig adapter

Når du skal finne en adapter til kameraet ditt, er det ikke helt likegyldig hvilken du velger. Den må selvfølgelig passe til både kameraet og objektivet, men det er også viktig å holde øye med kvaliteten.

  • Velg anerkjente merker som Novoflex og Voigtländer. De koster fra rundt 2000 kroner stykket, og i motsetning til med billige adaptere er du sikker på at fatningen passer optimalt. 
  • Dessuten finnes det eksempler på at det mørke belegget i de billige adapterne ikke er så holdbart. Hvis belegget flasser av, risikerer du at det havner på bildebrikken og skader den.
  • Billige adaptere tillater heller ikke alltid å fokusere i hele fokusområdet, og særlig på uendelig fokus kan det oppstå problemer. Det problemet får du ikke med en kvalitetsadapter
  • Velg alltid en adapter laget av metall. I lengden vil ikke plastadaptere tåle belastningen fra tunge objektiver, og hyppige objektivbytter vil slite på adapterfatningen.
  • Hvis objektivet ikke har en blenderring, velger du en adapter som også kan styre blenderen.