Mobil med godt kamera

Det sitter et avansert kamera i mobiltelefonen din. Få mest mulig ut av mobiler med et godt kamera med disse 6 triksene. 

© Shutterstock

6 ting du må vite om kameraet i mobiltelefonen din

Hvis du tror at kameraet i smarttelefonen ikke gir deg noen kontroll over eksponeringen og fokus, så tar du feil.

1. mai 2018 av Sarah Marie Winther

I dag har de fleste av oss en mobiltelefon med et godt kamera, og disse kameraene er proppfulle av smarte funksjoner.

Noen av funksjonene er så merkverdige at det kan være vanskelig å se for seg når man skulle få bruk for dem. 

Vi lurer for eksempel på Huawei P20 Pros Super Slow video-mode som kan ta hele 960 bilder i sekundet. 

Men de fleste kameramobilene har også noen helt enkle funksjoner som gjør det mye lettere å ta flotte bilder. 

Funksjoner som også tidligere smarttelefongenerasjoner har hatt, og som produsentene derfor ikke roper høyt om. Men det gjør vi:

1. Trykk på skjermen for fokus

Trykk på skjermen på smarttelefonen for å stille fokus

På de fleste mobiler med et godt kamera kan du velge fokuspunktet i bildet ditt ved å trykke én gang med fingeren på skjermen. 

© Shutterstock

På flere av de nyeste modellene kan du stille inn både blenderåpning, lukkertid og ISO-verdi, men også på de eldre modellene kan du få en viss kontroll over eksponeringen. 

For eksempel kan du justere hvor kameraet skal fokusere ved å rette kameraet mot motivet ditt og trykke én gang på skjermen med fingeren der du vil ha kameraet til å fokusere. 

Les også: Her er den beste kameratelefonen akkurat nå

Fokusering på mobil med godt kamera

På iPhone ser det slik ut når du fokuserer på skjermen. Du trykker bare lett på skjermen der du vil fokusere. Deretter kan du kjøre fingeren opp og ned for å justere eksponeringen og få et lysere eller mørkere bilde.

2. Trekk eksponeringen opp og ned

Når du har stilt fokus, kan du stryke fingeren opp og ned på skjermen for å justere eksponeringen i bildet.

På iPhone-modeller kan du gjøre det hvor som helst på skjermen, og på Android-telefoner dukker det opp en liten skyveknapp ved siden av fokuspunktet, som du kan trekke i.

3. Lås fokuspunktet

Det er ingen grunn til å måtte stille fokus flere ganger fordi du bare flyttet litt på armen, eller fordi ansiktsgjenkjenningen fortsatte å fokusere på en person i bildet i stedet for hovedmotivet.

I hvert fall ikke for iPhone-brukere.

Ved å holde fingeren nede på det stedet på skjermen du vil stille fokus på, kan du nemlig låse fokuspunktet. Du vil kunne se at det er låst når ordene 'AE/AF Lock' dukker opp på skjermen.

> Les de siste nyhetene om mobilkameraer

eksponeringslås på mobil med godt kamera
iPhone SE

Når du trykker på skjermen og holder fingeren nede på iPhone, låser du både autofokus og eksponering. 

4. Volumknappen er også utløserknappen

Ung jente tar en selfie ved å bruke volumknappen som utløser

Du trenger ikke vri hånden ut av ledd eller gjøre smarttelefonen utrygg for å få den perfekte selfien. Bruk volumknappen på siden av telefonen i stedet. 

© Shutterstock

Volumenknappen, som sitter på venstre side av telefonen for iPhone-brukere og på høyresiden for Android-brukere, er faktisk også en utløserknapp for både objektivet foran og bak.

Denne funksjonen er spesielt nyttig når du tar selfier, for det kan være vanskelig å holde telefonen sikkert i én hånd og samtidig trykke på den virtuelle utløserknappen nederst på skjermen – særlig hvis du har en av de største smarttelefonene.

Les også: Slik tar du den beste selfien

5. Du kan bruke headsettet som trådutløser

Hvis du er iPhone-bruker, kan du også bruke headsettet ditt som trådutløser når du skal ta selfier. Det gjør det enda enklere å få et naturlig bilde uten en overdimensjoneret høyrearm.

Da må headsettet ditt ha fysiske volumknapper, men til gjengjeld virker funksjonen også på trådløse headset. Du må bare trykke på +.

6. Ta en bildeserie

Både iPhone- og Android-telefoner gir mulighet for kontinuerlig opptak, altså å ta en rekke bilder raskt etter hverandre for deretter å velge ut det beste av dem. 

Funksjonen heter Burst, og den er virkelig nyttig når du for eksempel tar bilder av action. 

Du kan aktivere den ved å holde utløserknappen nede, og over knappen vil du kunne se antallet bilder du har tatt.

Er du iPhone-bruker, kan du gå inn i Foto, velge serien din, trykke på 'Velg...' nederst på skjermen, og så vil du se bildet kameraet selv har vurdert som det beste når det gjelder eksponering og skarphet. 

Er du Android-bruker, må du laste ned en tredjepartsapp med Burst-tilstand for å få den samme funksjonen, men da kan du til gjengjeld også stille den inn akkurat slik du vil ha den. 

Ekstra: Oppgrader mobiltelefonen din

Hvis du vil oppgradere smarttelefonen din, kan du også vurdere å investere i et lite håndtak som gir mulighet for å filme flott og stabilt, eller ett eller flere smarttelefonobjektiver. Med et objektivsett til mobiltelefonen din kan du få spennende bilder som ellers hadde vært umulige å ta.

Få tre objektiver til mobilen din til spesialpris med Digital FOTO. - Se dem her.