Tips for bedre bilder av byen om kvelden

Du kan kanskje ikke fotografere Melkeveiens stjerner, men byen byt på mange andre spennende motiver som først dukker opp når mørket faller på.

© Shutterstock

6 tips for bedre kveldsbilder av byen

Byen endrer karakter fullstendig når dag blir til natt, og det kan gi deg fargerike og stemningsfulle bilder. Her får du de beste tipsene for å ta glitrende bilder av lyset i byen.

18. november 2020 av Sarah Marie Winther

Mange fotografer skrur av kameraet når mørket faller på, fordi bildene jo uansett bare vil bli rystede, kornete eller undereksponerte uten det naturlige lyset.

Men det er en stor feil, for mange byer våkner først skikkelig om kvelden, hvor butikkvinduer, billys og trafikklys lyser opp og skaper fargerike gjenspeilinger.

Imidlertid er det å fotografere om natten litt annerledes enn å fotografere om dagen, så her får du de beste tipsene våre for å takle nattemørket i byen. 

> Les også: Ta flotte bilder av månen

1. Skru på bildestabiliseringen

Hvis kamera eller objektivet ditt har bildestabilisering, må du huske å aktivere den når du fotograferer håndholdt – for da kan du nemlig velge en lengre lukkertid og dermed en lavere ISO-verdi. 

Bildestabilisering heter typisk IS, VR, VC eller OSS.

2. Sett hvitbalansen manuelt

Den blandede belysningen i byen kan forvirre den automatiske hvitbalansen i kameraet, noe som ofte resulterer i bilder med et gulaktig fargestikk.

Fotograferer du i råformat, kan du fikse det i raw-konverteringen, men noen farger kan med feil hvitbalanse bli så mettede at de mister detaljer, for eksempel rødt. 

Et godt utgangspunkt for en nøytral hvitbalanse er 2600–3700 K. Det passer greit med hvitbalanseinnstillingen Wolfram/Tungsten, som er 3200K, men du kan også velge å stille inn verdien manuelt.

Det viktigste er at du vurderer fargetemperaturen i hvert motiv og justerer hvitbalansen etter hva som ser mest naturlig ut eller gir den flotteste effekten. 

> Les også: 5 raske tips for å fotografere i blåtimen

Få bedre kveldsbilder av byen

Lysstriper fra biler er et av motivene som dukker opp først når mørket faller på.

© Shutterstock

3. Legg fokus på forhånd

Mørket kan skape problemer for autofokus, så du kan med fordel legge fokuspunktet på et kontrastrikt område i nærheten av det du vil stille skarpt på, for eksempel kanten på et gatelys eller et vindu.

4. Husk en solblender

Når du går rundt i byen og fotograferer, kan du oppleve at den perfekte vinkelen er rett under et gatelys, og det kan gi deg uønskede reflekser i bildet.

Heldigvis er løsningen ganske enkel – en solblender fjerner nemlig de aller fleste objektivfeil. Ofte blir objektiver solgt sammen med en solblender, men du kan også kjøpe dem separat for noen få hundrelapper.

5. Bruk et bordstativ

Et kamerastativ gjør at du kan bruke lengre lukkertider, men samtidig blir oppakningen din tyngre, og det er upraktisk når du skal vandre rundt i byen.

Derfor bør du vurdere å investere i et bordstativ. Modellen 3T-15K fra Sirui veier under 200 gram, men kan bære opptil 5 kilo, og det koster bare 969 kroner. Sett det for eksempel bakken, på en benk eller et trappetrinn.

> Les også: Slik bruker du ISO-innstillingene

Få bedre kveldsbilder av byen

Mange ellers kjedelige områder blir plutselig spennende når de kunstige lysene blir skrudd på.

© Shutterstock

6. Bruk presets eller actions

Hvis du behandler bildene dine i Lightroom eller Photoshop, skal du ikke være redd for å bruke forhåndsinnstillinger eller prosedyrer for å framheve den spesielle stemningen i bildene.

Presets og actions er en rekke justeringer som er samlet i ett klikk, og en preset kan for eksempel legge et farget filter over bildet, øke fargemetningen og kontrasten og gi bildet litt ekstra skarphet.

Du kan laste ned presets og actions fra internett. Noen er gratis, mens andre koster penger. På Digital FOTO liker vi for eksempel programtillegget Nik Collection fra DxO. 

> Akkurat nå kan du også laste ned en rekke presets og actions i Fordelssonen. 

Mye mer om nattfotografering i Digital FOTO

I Digital FOTO nummer 18/2020 viser vi deg hvordan du kan utnytte vintermørket til å ta stemningsfulle bilder av det funklende og fargerike lyset i byen.

Vi gir deg inspirasjon til motiver, og du kan se hva som skjedde da vi pakket bagen med en vidvinkel, en tele og et kamerastativ og dro ut i natten.

Selvfølgelig får du også mange råd og veiledning underveis om hvordan du skal takle kamerainnstillinger, komposisjon og bildebehandling.