Med den seneste utviklingen innen autofokus og bilder per sekund har sjansene for å fange et gyllent øyeblikk blitt større. Men nytt og dyrt utstyr er ikke et krav. Vi har krysset målstreken med grunnleggende utstyr, og det kan også du. Her ser du hvordan.
MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi gir deg noe å tenke over, hver dag – rett i innboksen.
De fleste idrettsbegivenheter byr på noen få avgjørende øyeblikk som varer bare et brøkdels sekund, for eksempel det avgjørende målet i en fotballkamp, den harde smashen i en tenniskamp eller det vanvittige stuntet på vannski. Selv om begivenheten også kan inneholde andre store øyeblikk, er det irriterende å gå glipp av de gylne øyeblikkene. Det kan vi skrive under på. Blinkskuddene vi gikk glipp av, har ofte vært mer minneverdige enn de vi fikk i boks. Men heldigvis har vi lært av det.
Her gir vi denne kunnskapen videre til deg, slik at du skal slippe å oppleve de samme irritasjonsmomentene. Med gode forberedelser og et godt grep om noen viktige kamerateknikker slipper du å gå glipp av de store sportsøyeblikkene, og du kan forlate kampen med en seiersfølelse.
Noen kamerateknikker går igjen på tvers av idretter, men hvordan du posisjonerer deg best, fokuserer og komponerer bildet ditt, vil variere avhengig av om det er en lagidrett som fotball eller volleyball, individuelt som tennis eller golf, eller en actionsport som motorcross eller vannski.
Det får du...
Perfekt skarphet i kampens hete
Det er ikke bare å dra til en profesjonell fotballkamp og begynne å ta bilder. Vanligvis er det bare akkrediterte pressefotografer som får lov til å ta med seg et skikkelig kamera. Hvis du skriver til en klubb og ber om tillatelse, kan det imidlertid være en mulighet for at du får lov til å fotografere en kamp i en av de lavere divisjonene, der forholdene ofte er mye mer avslappede. Ellers vil det nesten alltid være mulig å fotografere en treningsøkt. De fleste større idrettsanlegg har daglige treningsøkter, ofte med offentlig adgang. Bare spør treneren til laget om du kan ta bilder, før du begynner å fotografere.
Det er en fordel med et fleksibelt zoomobjektiv når du fotograferer store fotballbaner, der de avgjørende øyeblikkene ofte flytter seg svært raskt fra den ene enden til den andre. Profesjonelle sportsfotografer har ofte to kameraer. Et med zoom på for eksempel 70-200 mm og et med fast brennvidde på 400 eller 600 mm, men det enkleste og rimeligste alternativet for hobbyfotografer er et zoomobjektiv som dekker rundt 70 til 400 mm.
Uansett hvilket objektiv du har, er det umulig å fange alle vinkler like godt. Derfor bør du planlegge plasseringen din. Et godt utgangspunkt er å stille deg på langsiden i nærheten av et mål. Da får du med deg angrepet, målet og feiringen. Når du har fotografert et mål eller to, kan du teste andre vinkler. Stå ved midtlinjen for å fange taklinger, eller gå helt ned bak målet for å fange ballen i det den smeller i nettet. Det er ikke sikkert at det skjer, men hvis det gjør det, kan du få veldig slagkraftige bilder.
Sett kameraet til lukkerprioritet. Det viktigste er å få en lukkertid som fryser spillerne og gjør dem knivskarpe – og så må de andre innstillingene tilpasse seg deretter. En lukkertid på 1/2000 sekund sørger for at både spillerne og ballen blir helt skarpe, men det kan være lurt å øke den til 1/1250 sekund for å gi ballen litt bevegelsesuskarphet. Dette skaper et sterkt inntrykk av fart.
Ofte vil kameraet velge den største blenderåpningen på objektivet for å få nok lys. Dette kan resultere i en uskarp bakgrunn, særlig med et lyssterkt objektiv som F2.8. I mange tilfeller er dette en fordel fordi det fremhever spillerne og toner ned tilskuere, reklame og annet i bakgrunnen. På en gråværsdag kan du trenge en relativt høy ISO-verdi for å få nok lys. Sett ISO til auto med et maksimum på 12 800. I redigeringen reduserer du enkelt den eventuelle støyen som måtte oppstå.
Fokus er den største utfordringen. I de mest avanserte sportskameraene, som Canon EOS R1, kan autofokus følge ballen. Dette er ganske smart, for vanligvis vil du ha skarphet der ballen er.
3 gode sportsobjektiver
24-70mm
Egner seg godt til tennis, brede bilder av fotballbaner og vidvinklede actionbilder.
70-200mm
Allsidig brennviddeområde til mange idretter. Kan fange flere spillere i lagidretter og isolere enkeltpersoner på avstand.
400 mm
Egner seg til å fange nærkamp over hele banen i for eksempel fotball og til å komme tett på vannski og motorsport og annet.
Funksjonen er en sjeldenhet, men de fleste nyere kameraer har ansiktsgjenkjenning. Når det er aktivert, vil kameraet fokusere på en spiller. Vanligvis vil det velge den som er nærmest. Dette er imidlertid ikke alltid det riktige valget. Derfor kan du bli nødt til å hjelpe kameraet med å velge spilleren du vil ha. Velg et lite fokuspunkt, og plasser det på den spilleren du vil ha i fokus. Aktiver sporing slik at fokuset følger denne spilleren.
Autofokuset må jobbe hardt i en kamp som denne, der spillerne beveger seg raskt på banen. Vi har gått glipp av gode bilder fordi autofokus fokuserte for sakte. Det er frustrerende. Du kan unngå dette ved å aktivere autofokus med en annen knapp enn utløserknappen, der det vanligvis er. Bruk for eksempel AF-ON hvis kameraet ditt har det. Med et trykk på knappen blir autofokus aktivert, og du kan få en ønsket spiller i fokus. Deretter kan du knipse løs med utløserknappen uten å risikere at kameraet refokuserer. Fokuset opprettholdes så lenge knappen holdes inne.
Still inn kameraet til å ta bilder kontinuerlig med høy hastighet. Du kan velge dette under Matemetode. Når du ser at et avgjørende øyeblikk er i ferd med å inntreffe, holder du utløserknappen nede. Kameraet vil ta bilder av alt med millisekunders intervaller. Deretter kan du velge ut de beste bildene.
Raske baller uten feil
Det er enklere å kontrollere fokus når du fotograferer individuelle idretter som tennis. Vanligvis er det bare en spiller på hver sin side av banen, så det er mindre som kan forvirre autofokus. Bruk ansiktsgjenkjenning hvis kameraet har det, og plasser et lite fokuspunkt på spilleren du vil ha i fokus. Aktiver sporing slik at fokuset følger spilleren. Det gjør ikke noe om ballen blir uskarp.
Den største utfordringen er å fange det avgjørende øyeblikket. De beste bildene er der vi ser både ballen og spilleren. Den kan være på vei mot, på vei bort fra eller på spillerens racket midt i et slag. Den enkleste måten å fange dette på er å fotografere i breddeformat og komponere slik at spilleren er på siden i bildet, i motsatt ende av der ballen kommer fra. Da har ballen mye plass å sveve på. Dette optimaliserer sjansen for å fange den i luften.
Ofte trenger du en lukkertid på ned mot 1/3000 sekund for å få ballen skarp. Ta bilder med den høyeste hastigheten kameraet kan håndtere med kontinuerlig autofokus aktivert. Det er viktig at fokuset hele tiden tilpasser seg, for det er umulig å vite om spilleren må løpe etter ballen mens du fotograferer.
Som hovedregel bør du fotografere med elektronisk lukker hvis kameraet har dette. Dette gir deg vanligvis høyere hastigheter. Det er imidlertid en risiko for at for eksempel ballen blir forvrengt. De fleste kameraer har en sensor der motivet lastes inn linje for linje. En rask ball kan bevege seg før bildet er ferdig avlest. Dette gjør at det ser skjevt ut. Det kalles rolling shutter og har dessverre ødelagt flere av bildene våre. Problemet er vanligst på eldre speilløse kameraer. Du kan unngå det ved å velge mekanisk lukker og akseptere en lengre lukkertid. I mange av de nyere kameraene er dette nesten ikke noe problem, og nylig er det utviklet en spesiell sensortype som eliminerer problemet helt. Det kalles global lukker. Her blir hele bildet registrert på én gang. Det er derfor ingen forsinkelse som kan forvrenge bildet. Sony A9 III har global lukker, og vi venter spent på at flere vil følge.
Vi anbefaler at du plasserer deg sentralt ved tennisnettet. Der har du god oversikt over begge spillerne. Gjennom kampen kan du bevege deg nedover sidelinjen for å ta bilder der du ser både nett og spillere. Etter hvert kan du bevege deg til baklinjen, hvor du kan få med deg et totalbilde av kampen. En serve fra baksiden med motstanderen på huk og kampklar i motsatt ende kan være et flott bilde. Uansett vinkel er du relativt nær spillerne i tennis. Derfor kan en standardzoom på 24-70 mm være et godt valg.
Full kontroll med autofokus
En av de største utfordringene ved sportsfotografering er å få riktig del av motivet i fokus. Autofokus gir deg mye hjelp, men du må bruke det riktig for å få optimale resultater.
Velg AF-C (AI Servo på Canon): Da følger fokus motivet mens det beveger seg.
Persongjenkjenning: Sørger for at kameraet stiller skarpt på en person.
Enkeltpunkt: Plasser punktet på spilleren du vil ha i fokus. Egner seg spesielt godt til lagidretter.
Aktiver med tommelen
Vanligvis aktiverer du autofokus ved å trykke utløseren halvveis ned. I sportsøyemed er ikke dette alltid en fordel, ettersom du refokuserer med hvert trykk. Du får mer kontroll ved å aktivere autofokus med en egen knapp. Mange kameraer har AF-ON-knappen plassert slik at den er lett å nå med tommelen. Da kan du fokusere på en spiller og holde vedkommende i fokus uavhengig av bildet. Hvis det ikke er noen AF-ON-knapp, kan du sette autofokus til en annen funksjonsknapp.
Slik stiller du det inn i kameraet
➜ Gå til menyen for knappetilpassing, og legg autofokus til en fn-knapp. Har du en AF-ON-knapp, er det her.
➜ Når du trykker på knappen, blir ikke autofokus aktivert av utløserknappen.
Slik kan du bruke det i sportsbilder
➜ Plasser et lite fokuspunkt på spilleren du vil ha skarp.
➜ Hold knappen nede for å aktivere autofokus.
➜ Trykk på utløserknappen for å ta bilder uten risiko for at fokus flytter seg.
Effektfull action med smart metode
Tempoet er også høyt når du fotograferer actionsport som vannski eller motocross. Her er utøveren ofte lenger unna og beveger seg over større avstander. Derfor bør brennvidden være relativt stor. Ofte er en zoom på 70–200 mm et godt valg, og du bør være forberedt på å flytte kameraet mer. Ofte må du panorere kameraet sidelengs for å følge utøveren. Slå på stabiliseringen, og velg Mode 2 hvis objektivet har denne funksjonen. I denne modusen kompenserer objektivet bare for vertikale rystelser. Det egner seg derfor godt til når du panorerer kameraet sidelengs. Når du fotograferer et raskt motiv og samtidig beveger kameraet, er det nødvendig med en kort lukkertid for å opprettholde skarpheten. 1/2000 sekund er et godt utgangspunkt til actionsport.
Ikke alt trenger å være skarpt. Hvis du bevisst bruker bevegelsesuskarphet, kan det skape en veldig flott effekt. Hvis utøveren er skarp og resten av bildet er dratt ut i lange, uskarpe spor av bevegelsesuskarphet, skaper det et sterkt inntrykk av fart. I boksen ser du hvordan du gjør det. Det krever øvelse, og det blir ofte mange bomskudd, så øv på teknikken før du drar ut. Selv har vi øvd på det når barna våre har kjørt av gårde på sparkesykkel eller sykkel. Du kan også øve deg på å panorere på fugler som flyr, hunder som løper og annet som beveger seg raskt.
Som i andre idrettsgrener må fotograferingen skje kontinuerlig med høy hastighet. For å få mest mulig ut av hastigheten til kameraet er det viktig å ha et raskt minnekort. Hvis kortet ikke henger med, vil det oppstå irriterende avbrudd der kameraet slutter å fotografere fordi det holder på med å skrive til kortet. Noen kameraer kan bruke raske CFexpress-kort, men de fleste bruker langsommere og rimeligere SD-kort. I så fall bør du velge et kort med en hastighet på rundt 300 MB/s. Det er mye data som skal lagres på kortet når du tar raske serier i råformat, så gå for en kapasitet på minst 256 GB. Ikke glem et ekstra batteri, slik at kameraet ikke dør midt i arbeidet. Det var det, nå er du klar for å få blinkskuddene dine i boks.
Skap fart i bildet
Et panoreringsbilde skaper en følelse av fart. Bruk kontinuerlig matemodus, velg kontinuerlig autofokus, angi et fast fokuspunkt og velg en kort lukkertid. 1/125 sekund egner seg bra til raske motiver som motocross og vannski, mens 1/60 sekund er fint til sykling.