Bruk dagslyset når du tar bilder av mat
MAT

Med noen få triks kan du få mye bedre bilder av mat

© Shutterstock

Fem triks for herlige matbilder

Etter selfies er mat det vi oftest tar bilder av. Men hvordan tar du de beste matbildene?

30. januar 2017

Kokebøker er fulle av lekre matbilder, men det hører med til sjeldenhetene at matbildene vi tar selv, blir like gode. 

Så hvordan kan du likevel ta bilder av maten din, som kan se ut som noe fra kokebøkene - f.eks. til Instagram-profilen din?

1. Rolige omgivelser

Rydd opp rundt tallerkenen eller skålen, og pass på at ikke duken eller bordet har forstyrrende elementer, som f.eks. som et markant mønster eller markante årer.

2. Bruk naturlig lys

Mat og blits går ikke sammen. Direkte sollys fungerer også dårlig, for begge deler gir mørke skygger. Sørg for å ha mye naturlig dagslys, og supplér med en reflektor motsatt av vinduet.

Skru gjerne av taklyset, så unngår du det gule glødelampelyset og jobben med å å få perfekt hvitbalanse blir enklere.

3. Stor blenderåpning og rekvisitter

Bruk en stor blenderåpning på f.eks. F3.5 eller F5.6, slik at anretningen er i fokus. Pass på at dybdeskarpheten ikke blir altfor liten.

Bruk gjerne rekvisitter også, som f.eks. kniv og gaffel, et lekkert brødstykke eller sesongens krydderurter for å få en perfekt helhet.

4. Bruk stativ

Bruk et stativ, slik at du kan bruke lange lukkertider og slipper å gå høyt opp i ISO-verdi hvis det er lite lys

5. Knips i råformat

Du må etterbehandle bildet hvis maten skal se skikkelig lekker ut. Derfor må du alltid knipse i råformat. 

I raw-konverteringen i Elements eller Lightroom kan du løfte skyggene ved å flytte Shadows mot høyre, redde høylysene ved å flytte Highlights mot venstre og finjustere eksponeringen med skyveknappen Exposure.