Innholdsoversikt
La byen gjøre jobben
I stedet for å vandre byen rundt med kameraet over skulderen, kan du finne en interessant bakgrunn og la de forbipasserende komme til deg. Dermed føles det heller ikke like sterkt som om du invaderer andre menneskers personlige rom – og det gir bildene dine en naturlighet som det er vanskelig å fange hvis personene vet at de blir fotografert. Du står selvfølgelig helt fritt til å fotografere på offentlige steder, men lytt likevel til de som ikke ønsker å bli foreviget.
Ofte vil du få det mest gjennomførte uttrykket hvis du fotograferer rett mot bakgrunnen og den passerende i profil. Stå for eksempel på motsatt side av veien, slik at du får mer av bakgrunnen. Se etter en person som enten står i kontrast til bakgrunnen eller glir fullstendig inn i den.
Se også etter …
gode bakgrunner med for eksempel annerledes arkitektur, artige utstillingsvinduer eller store reklameskilt på fasader eller bygninger. Det viktigste er at stedet du fotograferer, skaper en følelse eller historie i bildet ditt.
Skjul deg i mengden
På markedsplasser vrimler det av mennesker, og det blir snakket, handlet og utvekslet varer. På den ene siden gjør dette at du kan bevege deg stort sett ubemerket rundt med kameraet, fordi alle – både kunder og selgere – er så opptatt med gjøremålene sine. På den andre siden får du veldig gode muligheter til å ta livlige bilder med mange farger og fine detaljer, uansett om det er blomster eller fersk fisk det blir handlet med.
Velg boden med den mest interessante selgeren eller de mest fargerike varene, og krets rundt boden til en god situasjon oppstår. Dette kan f.eks. være en kunde som henvender seg, eller selgeren som produserer noe i boden sin. Pass på at du ikke står i veien for kundene. Gå etter en komposisjon som rommer både kunder og varer, og bruk gjerne vidvinkel.
Se også etter …
lignende virvar som loppemarkeder, fiskeauksjoner på havnen eller spesialbutikker. I tillegg arrangerer mange byer festivaler der folk stimler sammen, og dette er en fantastisk mulighet for gate fotografer som er på jakt etter spennende folkemengder.
Se de som ikke ser deg
Akkurat i gatebilder trenger det ikke være den direkte øyekontakten som gir det beste bildet. Det handler nemlig om å fotografere det som andre holder på med. Så en enkel nybegynnervei til gode gatebilder er å fotografere de som ser en annen vei eller bare ikke fokuserer på deg. Selvfølgelig må du holde deg innenfor andres grenser nå du foreviger dem i reisebildene til en fremmed – særlig når de ikke oppdager det selv.
Let etter personer som enten hviler eller er opptatt med annet enn deg, slik at du har god tid til å ta det perfekte bildet. Gå gjerne ned på kne og vær på øyehøyde med den du fotograferer. Gå for liten dybdeskarphet slik at du isolerer hovedmotivet. Kommer bakgrunnen likevel i fokus, må du passe på de fallende linjene i arkitekturen ved å velge en brennvidde på minst 50 mm.
Se også etter …
folk som spiller sjakk på gata eller henger opp klesvask, turister eller lokalbefolkning med ryggen mot deg, for eksempel på en benk foran store monumenter eller i trafikkerte kryss, folk på kafeer, gatemusikanter og alle andre som er en del av byens puls. Hvis du blir «avslørt», viser du vennlig bildet ditt.