Guide: Kom tett innpå vinterens dyr

Når vinteren tar tak og bakken fryser, sliter dyrene mer med å finne seg mat. Det skaper perfekte forhold for å komme seg tett på, og med avansert autofokus i de nyeste kameraene er ikke bevegelser noe problem for skarpheten.

Reven er ofte på jakt etter mus i snøen om vinteren. Sørg for å gå ned på revens nivå for best mulig vinkel.

Fotografering om vinteren kan nok lett få deg til å tenke på flotte snølandskap, men årstiden er også perfekt til å fotografere dyr i naturen. Selv om noen dyr går på hi eller drar sørover, er faktisk årstiden veldig godt egnet til å fange dyreliv. Dyr og fugler endrer nemlig atferd om vinteren, og det kan vi som fotografer utnytte
til å komme oss enda nærmere mange av de dyrene som ellers er sky og også kan være sjeldne å se.

Hvis bakken er fryst eller det ligger et snødekke på den, blir det vanskelig for dyrene å finne mat. Det gjør at de blir litt mer dristige og lar mennesker komme nærmere innpå dem hvis det er utsikt til mat. Som fotograf kan du bidra til å få tatt et godt bilde ved å legge ut fôr. Men pass på at dyrene ikke blir vant til å få maten servert og dermed mister evnen til å finne den selv.

Nye gjester om vinteren

Selv om noen fugler oppsøker varmere trakter når det blir kaldt, er det andre som slår seg ned her til lands for vinteren. Mange av fuglene som besøker oss om vinteren, holder til på samme sted og kommer altså tilbake år etter år. Derfor kan god beliggenhet være gull verdt, og finner du en i nærområdet ditt, kan du besøke den gjennom hele vinteren og dermed følge de forskjellige fuglene.

Når du fotograferer dyr, er det en god idé å sette seg inn i atferden deres og
besøke området et par ganger uten kamera og bare bruke kikkert og ta notater på en blokk eller telefonen. Slik kan du observere dyrene og notere ned hvilke klokkeslett du ser dem og nøyaktig hvor de oppholder seg. Samtidig får du kontroll på hvor lyset kommer fra, slik at du ikke plasserer deg feil og dermed får kontrastfattige bilder i motlys.

I utgangspunktet er nord retningen du får mest lys i ryggen gjennom dagen fra, men vil du fotografere på et bestemt tidspunkt eller skape silhuetter mot solen, er det en god idé å notere deg hvor solen står på det tidspunktet. Husk at dette tidspunktet endrer seg i takt med at dagene blir lengre.
På de neste sidene går vi gjennom teknikken bak tre konkrete bilder, og
du får også mange tips til innstillinger, utstyr, komposisjon og annet.

Rev på retur

Reven er på vei hjem fra nattens jakt. Den lave solen skaper gyllent lys i bildet.

Bildet er tatt på blenderprioritet med evaluerende lysmåling. I motlys kan det være nødvendig å bruke eksponeringskompensasjon og undereksponere litt. Vi har brukt et stort teleobjektiv på 600 mm innstilt på den største blenderåpningen, som er F4.0, så både forgrunnen og bakgrunnen blir uskarpe i bildet. Noen autofokussystemer kan slite litt med å fokusere helt riktig i motlys, og da kan det være nødvendig å bruke manuelt fokus. Hvitbalansen er innstilt manuelt til 6500 kelvin for å sikre at fargene vises slik de er ute i naturen. Auto ville ha gjort bildet mer blåaktig.

Rådyr i rå kulde

Treet og rådyret er plassert med samme avstand til midtaksen for å skape symmetri.

Bildet ble tatt fra et skjul som er plassert i utkanten av skogen. Her visste vi nemlig at rådyrene ofte kommer sent på dagen. Vi har stilt inn kameraet manuelt til blender F5.6 og 1/640 sekund samt ISO 400. Brennvidden er 600 mm, så bakgrunnen er blitt flott uskarp. For å unngå rystelser har vi brukt stativ og lagt venstre hånd oppå objektivet og gitt det et forsiktig trykk nedover under eksponeringen. Vi har brukt bare ett enkelt fokuspunkt uten å aktivere hjelpepunkter fordi det høye gresset og vegetasjonen i området lett kan forvirre autofokuseringen i kameraet vårt.

Myrsnipe på glattisen

Glat underlag er ikke kun et problem for mennesker. Her er en ryle, der tager det roligt.

Vi har plassert oss på samme høyde som fuglen slik at den blir hevet opp over bakken. Ellers ville også isen skapt bakgrunn ved fuglens kropp og hode. Auto­fokus er satt til kontinuerlig, og vi sørget for å holde utløserknappen halvveis nede en stund før vi tok bildet, slik at fokuset var helt klart da vi trykket helt ned. Tross sollyset økte vi ISO-verdien til 200. Dermed kunne vi få en lukkertid på 1/800 sekund i stedet for 1/400 sekund, så bildet ikke ble rystet med teleobjektivet på 600 mm. Vi valgte et fokuspunkt litt over og til høyre for midten, og aktiverte hjelpepunkter slik at kameraet holdt fokus selv om fuglen beveget seg rundt i bildefeltet.