Guide: Mye bedre bilder i svart-hvitt

Bilder uten farger er en tidløs disiplin. Dagens kameraer kan fange et enormt antall nyanser, og bildebehandling gir deg muligheten til å fremheve disse på en fantastisk måte. Her blir du klar til å utnytte gråtonene og skape de fineste komposisjoner.

D ypsvarte skygger, stort spenn med grå mellomtoner samt høylys som akkurat slår over i det kritthvite. Den amerikanske fotograflegenden Ansel Adams kunne som få andre få frem alle gråtoner i de storslåtte landskapsbildene sine. Sammen med vennen Fred Archer fant Ansel Adams i 1941 opp sonesystemet, der lysmålingen deles inn i ti soner. I dette sonesystemet er 0 helt svart, mens 10 er kritthvitt. Ved å måle kontrastområdet til et motiv og deretter plassere målingene sine i disse sonene kunne Ansel Adams beregne seg frem til hvordan han skulle fremkalle og senere kopiere bildene sine, slik at han endte opp med bilder som inneholdt et bredt spekter av gråtoner.

I dag kan vi bruke histogrammet i kameraet når vi vil sjekke om motivet har detaljer i både høylys og skyggeområder. Siden mange moderne systemkameraer kan ta bilder med 16 bit, kan du velge mellom svært mange gråtoner. Dermed kan du få flere detaljer i skyggeområdene når du tar bildene dine i råformat.

I dag kan vi använda kamerans histogram för att kontrollera om motivet har detaljer i både skuggor och högdagrar. Och eftersom många moderna systemkameror kan ta bilder med 16 bitars färgdjup finns det en enorm mängd gråtoner att välja mellan. Det innebär att man kan plocka fram fler detaljer ur skuggorna när man exponerar i råformat.

Bildebehandlingen får deg helt i mål

Med bildebehandling kan vi perfeksjonere resultatet med dedikerte funksjoner til å gjøre om motivene til svart-hvitt. Du kan svært nøyaktig justere hvor mørke eller lyse fargene i det opprinnelige bildet skal bli når du konverterer til gråtoner. Hvis du jobber med kontrastene i motivet, kan du skape high- eller low-key-bilder, der det første er motiver med dominerende høylys, mens det andre er mer dominert av skyggeområder.

En tommelfingerregel i fargefotografering lyder slik at du bør unngå motlys. Men i svart-hvitt kan nettopp motlysbilder skape noen flotte diffuse høylys. Her går vi i dybden på hvordan du fotograferer fremragende motiver som du kan bruke som svart-hvitt-bilder, og i tillegg viser vi deg også hvordan du best konverterer fargebildene dine til svart-hvitt, slik at du også får full kontroll over alle gråtonene i dem.

Teknikken bak bildet

Kameraet panorerte med hestevognen, så vognen ble skarp og bakgrunnen uskarp.

En lukkertid på 1/15 sekund har skapt bevegelse i hestebena og uskarphet på bygningen.

Det er brukt lukkerprioritet. Blenderen er ikke avgjørende når det er bevegelsesuskarphet.

Autofokus sto på kontinuerlig, så det fulgte hestevognen mens kameraet panorerte.

Ekstrautstyr

Demping av lyset: Et ND-filter reduserer lysmengden så du kan fotografere med lengre lukkertider i dagslys. Dermed kan du gjøre vann i bevegelse uskarpt, noe som ser fantastisk ut i svart-hvitt. Med et variabelt filter kan du vri en ring for å endre lysgjennomstrømningen, for eksempel med Cokin NDX 2-400, som fås for 1395 kroner til 67 mm.

Perfekt konvertering: Nik Silver Efex Pro 6 er markedets beste programvare når du vil konvertere bildene dine til svart-hvitt. Det er en plug-in til blant annet Elements, hvor man kan velge presise gråtoner og tilføre en kornstruktur. Du får også hjelp med Ansel Adams’ sonesystem i programmet, som fås i en pakke med andre gode plug-ins til 1560 kroner.

Filter fjerner reflekser: Reflekser i blader og vann blir svært tydelige i svart-hvitt. Et polariseringsfilter til ca. 500 kroner fjerner dem.
Se søkeren på kameraet og vri på den ytterste ringen på polafilteret til refleksene er borte. Nå tar du bildet.

Dette er de beste motivene til gråtoner

Skogen: Gå for krokete trekroner og trestammer med dype furer og spennende mønstre. Hold også øye med lysinnfallet som trenger gjennom bladene.

Portretter: Her kan man konsentrere seg om ansiktets uttrykk. Rynker, hudtoner og blikket er sentrale komponenter. Bruk gjerne sidelys for å fremheve former og strukturer i ansiktet ved hjelp av lys og skygge.

Byen: Særlig når mørket har senket seg, får du sterke kontraster som man kan bruke mellom bylyset og mørke gater samt himmelen. Bruk også speilinger på en regnvåt gate når du fotograferer i byen.

Nostalgi: Hestevogner, gamle seilbåter og klassiske racerbiler er som skapt til svart-hvite bilder. Unngå forstyrrende skilt, moderne arkitektur og annet som avslører at bildet ble tatt i dette årtusenet.

Teknikken bak bildet

Det er brukt et moderat vidvinkelobjektiv på 24 mm, og kameraet er plassert på et solid stativ for å unngå risting.

Bildet er tatt i den blå timen, noe som har gjort at himmelen fremdeles har noen gråtoner og ikke bare er blitt kullsvart.

ISO-verdien er satt til 100 for at det ikke skulle komme støy i bildet. Lukkertiden er oppe på ti sekunder.

I bildebehandlingen er de blå tonene gjort litt mørkere, og de røde litt sterkere. I tillegg er bildet beskåret øverst og nederst.

Få bedre dynamikk

Ved å gjøre en rekke fininnstillinger i kameramenyen kan du få optimale bilder som ser flotte ut når du senere konverterer dem til svart-hvitt. Her ser du hvordan man utnytter det dynamiske området best mulig i de fem største kamerasystemene. Tar du bilder i raw, og bruker du også kameraprodusentens medfølgende konverter, blir innstillingene også brukt på bildene i råformat.

Canon Trykk på Meny, og velg fanen for brukerdefinerte innstillinger. Velg C.Fn II: Bilde, og velg punkt 3, Lystoneprioritet. Trykk på knappen SET, og velg deretter punktet 1:Aktivert. Trykk deretter på SET igjen.

Nikon Du kan bruke Nikons D-Lighting etter at bildet er tatt. Trykk på Play-knappen, og velg bildet du vil bruke. Trykk på OK, og velg D-Lighting. Velg Høy med piltastene. Trykk på OK, og lagre ved å trykke på OK.

Fujifilm Fujifilm har gode simuleringer av gamle filmer som du kan fotografere med. Velg for eksempel Tri-X 400 ved å trykke på Menu, gå til Image Quality Settings, velge navnet fra listen og trykke på OK.

OM System Med OM System øker vi kontrasten for å skape mer dynamikk. Trykk på Meny, velg Kamera 1 og herunder Bildefunksjon og Brukervalg. Med piltastene velger du Kontrast og setter den til +1. Trykk på OK.

Sony Trykk på knappen FN, og velg DRO/AUTO HDR for å intensivere det dynamiske området. Med de vannrette piltastene stiller du inn til DRO Lv3. Trykk til slutt på knappen i midten av piltastene for å avslutte.

Kontroll på konverteringen

Med Elements har du full kontroll over konverteringen til svart-hvitt, så du bør alltid fotografere i farger. Her kan du bestemme hvor lyse eller mørke de enkelte fargene skal bli. Velg Enhance (1) og Convert to Black and White… Her kan du justere hvordan rød, grønn og blå (2) skal konverteres til gråtoner samt endre kontrasten (3). Du kan også velge mellom forhåndsstillinger til f.eks. portretter eller landskap (4).

Teknikken bak bildet

Kameraet er plassert på stativ, og fokus er stilt inn manuelt til uendelig.

Lukkertiden er satt til Bulb, og det er brukt en forholdsvis liten blenderåpning.

Knappen på en trådutløser blir holdt nede mens fotografen venter på at et lyn skal dukke opp.

Så fort lynet hadde gjort sitt, ble utløserknappen på trådutløseren sluppet igen.

Få med alle detaljer HDR med svart-hvitt

Hvis du vil ha dynamikk og varierte gråtoner i bildet samt flotte høylys og skygger, er bilder i HDR et godt verktøy. Det gir et større dynamisk område så høylysene ikke blir helt hvite, og de mørkeste områdene blir ikke helt svarte. Flere kameraer kan ta bilder direkte i HDR, så de tar flere bilder fortløpende med ulik eksponering og smelter dem sammen til ett bilde.

Du kan gjøre det samme i Photoshop. Her må du imidlertid selv ha tatt bilder med ulik eksponering, for eksempel med funksjonen autobracketing, som tar et under- og et overbelyst samt et veleksponert bilde av motivet. Da får du tegning i både de fineste høylysene og i de dypeste skyggene. I Elements ligger funksjonen under File, New og Photomerge Exposure…, og i Photoshop finner du den under Fil, Automatiser og Slå sammen til HDR Pro…

De mørke stammene og de lyse solstrålene skaper god kontrast i svart og hvitt.

Du kan få en flott effekt å overbelyse en tanke, så du får en high-key-effekt.

Portrettet er lyst opp nedenfra. Mørke klær mot et lyst ansikt egner seg ofte godt til gråtonebilder.

Den viktige detaljen

Hvis du konverterer et bilde til svart-hvitt ved bare å dempe fargemetningen helt eller bare endrer fra RGB til gråtoner, blir bildet flatt og kjedelig. Derfor er det også viktig å justere lysstyrken for de enkelte fargene på datamaskinen din.

Redaksjonens 5 beste tips

Selv om du vil ta svart-hvite bilder, bør du utnytte fargene underveis. Når du konverterer, kan du nemlig for eksempel gjøre den blå himmelen svært mørk og en røde vegg veldig lys.

I gråvær kan man holde øye med strukturer, mønstre og for eksempel kalkavskallinger på vegger. Sjekk histogrammet ofte for å være sikker på å få med mange gråtoner i motivene.

Det er en kjempe-fordel å fotografere i raw. Da får du nemlig langt flere nyanser du kan bruke senere, slik at du kan sikre deg gråtoner gjennom hele spekteret fra svart til hvitt.

Ikke vær redd for korn i bildene. Øk gjerne ISO-verdien. Klassiske svart-hvitt-bilder hadde tydelige korn. Fargestøy blir heller ikke et veldig stort problem når du skal konvertere bildet til gråtoner.

Unngå å bruke blits når du tar bilder som du senere skal bruke i svart-hvitt, for høylysene brenner svært lett ut, og slagskyggene blir fort for kraftige.