Stjernespor i rotasjon rundt Nordstjernen

Her lærer du, hvordan du fotograferer stjernespor. 

© Shutterstock

Slik fotograferer du stjernespor

Les om de ideelle værforholdene, motivene og metodene for å fotografere stjernespor på himmelen.

18. desember 2017 av Kathrine Anker

Ved å bruke lang lukkertid eller å ta en serie med eksponeringer kan du fotografere stjernerotasjon. Det viser seg som lange, lysende streker på himmelen – også kalt stjernespor. 

Her får du en guide til når, hvor og hvordan du bør fotografere stjernespor. 

De beste værforholdene for et bilde av stjernespor

Stjernesporbilde

Kirken skaper interesse i forgrunnen av dette stjernespor-bildet

© Shutterstock

Når du skal fotografere stjernespor, må himmelen være skyfri. 

Velg en kveld med minst mulig månelys, og sørg for å være så langt som mulig unna byer og kunstig.

Motiv for stjernespor-foto

Let etter Polaris, også kalt Nordstjernen. Bruk eventuelt en app som Sky View Free hvis du er i tvil om retningen. 

Hvis Nordstjernen er i motivet, vil stjernesporene forme seg i en sirkel rundt den. Ellers danner stjernesporene bare en halvsirkel. 

Husk også å velge et motiv med en interessant forgrunn.

Fototeknikk for stjernespor-bilder

Stjernesporbilde og nordlys samtidig

Her har fotografen vært så heldig å fange stjernespor og nordlys samtidig.

© Shutterstock

Når du skal fotografere stjernespor, kan du enten ta én lang eksponering eller en serie med kortere eksponeringer som du setter sammen i bildebehandlingen.

Det er best med en rekke korte eksponeringer, for da får du mindre støy i bildene av stjernespor enn det du gjør med lang lukkertid.

Bruk alltid stativ for å unngå kameravibrasjoner under den lange eksponeringen, og slå av bildestabiliseringen.

Stjernespor med én lang eksponering

Hvis du vil fotografere stjernespor med én lang eksponering, må du bruke en lang eksponeringstid på for eksempel 15 minutter. Sett blenderen til F8 eller F11, og ISO på 100.

Stjernespor med en rekke eksponeringer

  • Hvis du vil fotografere stjernespor ved å sette sammen en serie med bilder, kan du begynne med en lukkertid på 15-30 sekunder pr. bilde. Bruk kameraets manuelle innstilling og sett blenderen til F4.0 og ISO til 400-640. Juster ut fra om himmelen eller forgrunnen ser for lys eller for mørk ut.
  • Velg lukkertidsinnstillingen Bulb og bruk en ekstern utløser med timer. Still inn eksponeringstid, antall eksponeringer og tidsintervallet mellom dem – begynn med et intervall på ett sekund og prøv deg fram.
  • Antallet eksponeringer du vil trenge til bildet ditt av stjernespor, kommer an på flere faktorer, blant annet brennvidden til objektivet ditt. Hvis du setter timeren til å gå i 3-4 timer, får du rikelig med eksponeringer av stjernespor du kan sette sammen.
  • Husk å slå av autofokus når du fotograferer stjernespor, slik at kameraet ditt ikke endrer fokus i løpet av opptaket. Trykk på utløserknappen for å begynne.

Slik setter du sammen en rekke bilder av stjernespor i Photoshop

Legg 50-200 bilder i hver sitt lag under File, Scripts og Load Files into Stack. Sett Layer-mode til Lighten slik at stjernene skinner igjennom. Forén lagene under Layer og Flatten Image.

Redaksjonen anbefaler: Kraftig kikkert for fotografen 

 Med en god kikkert kan du enkelt se alle motiver som for eksempel fugler på lang avstand. Kikkerten fra Mitilux er nettopp kommet i en ny og kraftig forbedret versjon. 

Den forstørrer 8x, og dermed kan du oppdage dyr og andre motiver på avstander som øynene dine aldri hadde taklet uten hjelp. Med en objektivdiameter på 40 mm er kikkerten også lyssterk, så du kan bruke den tussmørket. 

Den er gummiarmert, har integrert beskyttelse av frontlinsene og er justerbar for bruk både med og uten briller. Den har gjenger som gjør at du kan montere den på kamerastativet ditt for en helt stabil utsikt, og med Mitilux 8X40 får du en robust følgesvenn med fokusknapp og et synsfelt på intet mindre enn 149 meter på 1000 meters avstand. 

Kompakt design gjør det enkelt å ta den med i kameravesken. Veske, reim og linsebeskyttere følger med. 

> Akkurat nå kan du få kikkerten med 2 utgaver av Digital FOTO for bare 49 kroner. Du sparer 996 kroner. Se mer her.