Facebook, Instagram, Twitter og nå TikTok!
Det er etter hvert mange sosiale medier som kjemper om brukernes interesse.
Derfor er det enkelt å avfeie TikTok, men det finnes flere gode grunner til å velge det sosiale mediet, særlig som fotograf.

På TikTok er det enkelt å finne små videoer som forklarer hvordan du stiller inn kameraet etter bestemte motiver.
© ShutterstockHva er TikTok?
TikTok er en relativt ny plattform, men det sosiale mediet er raskt blitt verdenskjent fordi tilstrømningen av nye brukere har vært enorm og fordi mediets popularitet ikke ser ut til å stagnere eller avta – snarere tvert imot.
Personer som bruker TikTok lager små, korte og ofte underholdende videoer som deles og kommenteres av TikToks mer enn 800 millioner brukere.
Appen er designet for å spre videoene til så mange personer som mulig, og det er nettopp TikToks evne til å spre disse filmene som har gjort det sosiale mediet ekstra populært.
På TikTok kan en video raskt gå viralt og bli sett av mange tusen mennesker over hele verden.

Når brukere på TikTok legger ut nye videoer, bruker de ofte emneknagger, som er en type små koder som kobler brukerne sammen i ulike fellesskap. Hvis du for eksempel søker etter «#photography», finner du mange videoer om fotografering.
© ShutterstockPrøv TikTok før du registrerer deg
Hvis du ikke kjenner til TikTok, kan du besøke og prøve mediet før du registrerer deg.
Du trenger altså ikke registrere deg for å kunne se store deler av innholdet på det sosiale mediet.
Hvis du finner ut at det sosiale mediet er noe for deg, bør du imidlertid registrere deg, for innholdet du presenteres for blir bedre tilpasset interessene dine når du er registrert med din egen profil.

Du kan få tilgang til TikTok fra både smarttelefon og datamaskin.
© ShutterstockHvorfor bør jeg som fotograf bruke TikTok?
Det er flere gode grunner til å bruke TikTok når du er fotograf og opptatt av fotografering.
Den beste grunnen er nok at andre fotografer over hele verden bruker appen.
Det betyr at du kan få mye ny inspirasjon gjennom plattformen.
På sosiale medier legger fotografene daglig ut små videoer om nytt utstyr, fototeknikker eller flotte reisemål de har besøkt med kameraet sitt.
TikTok er altså et medium fullt av innhold for deg som interesserer deg for fotografering.
I tillegg kan det også gi fordeler til deg som fotograf hvis du velger å dele bilder på plattformen selv.
Ved å dele videoer og bilder på TikTok kan du selv få en følgerskare eller et nettverk der du kan få tilbakemeldinger.

Flere kameramerker har en egen app som du kan laste ned til smarttelefonen. Appen gjør det enkelt å synkronisere bilder raskt fra systemkameraet til smarttelefonen.
© ShutterstockHvem er TikToks målgruppe?
I begynnelsen henvendte TikTok seg primært til unge mellom 16 og 24 år, men langsomt har stadig flere eldre personer også begynt å koble seg til fellesskapet.
I starten var det også primært unge mennesker som benyttet seg av Instagram og Facebook, men slik er det ikke lenger på disse to sosiale mediene.
TikTok er ikke bare et sosialt medium med tenåringer som danser. I dag vil du kunne finne profiler med alt mulig annet innhold – inkludert fotografering.
Og siden mediet er blitt så stort, vil du faktisk kunne finne mange av verdens dyktigste fotografer på mediet, der de for eksempel forteller om utstyr, drømmemotiver eller reiser.

De første videoene som så dagens lys på TikTok, var dansevideoer. Etter hvert er innholdet på sosiale medier blitt mye mer variert.
© ShutterstockHvordan oppsto TikTok?
TikTok eies av ByteDance, som lanserte mediet på markedet utenfor Kina i 2017.
TikTok er et ultrapopulært medium i Asia, USA og Europa, og appen er tilgjengelig på hele 39 språk.
I september 2018 ble TikTok månedens mest nedlastede app i USA. TikTok var den første kinesiske appen som oppnådde dette.

Med TikTok på telefonen er det enkelt å nå ut til et stort publikum.
© ShutterstockHvem eier TikTok?
TikTok eies av ByteDance, som ble grunnlagt i 2012 av kinesiske Zhang Yiming.
TikTok er faktisk ikke tilgjengelig i Kina i det hele tatt, men i 2016 lanserte ByteDance Douyin-appen på det kinesiske markedet.
TikTok og Douyin er identiske, men Douyin har et annet regelverk enn TikTok.

På TikTok vil du kunne finne flere fotografer som snakker om utstyret sitt og hvordan de går frem når de fotograferer et bestemt motiv.
© ShutterstockHvordan brukes TikTok?
Den første gangen du åpner TikTok-appen, vil du kunne se den såkalte «For You Page», der videoer fra andre brukere er generert til deg avhengig av hva du tidligere har vist interesse for.
Det betyr at videoene du ser på mens du bruker appen, påvirker hvilket innhold du mottar i fremtiden.
Det er TikToks såkalte algoritme – en slags kunstig intelligens – som lærer seg mer om deg og hva slags innhold du som fotograf er ute etter.
Du følger altså ikke nødvendigvis brukerne du ser videoer fra.
Hvis du vil lage videoer selv, kan de maksimalt ha en lengde på 3 minutter, og du kan finne en sang/lyd til videoen din.
Du kan også legge til ulike effekter og filtre i videoene.
Hvis du legger ut en video som er tilgjengelig for alle de andre brukerne på TikTok, kan den kanskje vises på andre brukeres For You Page. Dette kan gi svært høy eksponering for videoen og føre til flere millioner liker-klikk og visninger.

Akkurat som med de andre store mediene er det også mulig å tjene penger på en TikTok-profil. Nedenfor kan du lese om hvordan folk vanligvis gjør det.
© ShutterstockKan du tjene penger på å bruke TikTok?
Brukerne bak de mest populære profilene på TikTok tjener som regel penger. De har en stor følgerskare, og det gjør at selskaper vil samarbeide med dem.
Det gjøres ved at populære brukere reklamerer for selskapenes produkter eller tjenester, og til gjengjeld mottar de en pengesum.
5 fotografer som er gode på TikTok
Det er mange fotografer som legger ut innhold på TikTok, noe som gjør det interessant for andre fotografer å følge med.
Nedenfor kan du se fem fotografer som har inspirert oss.