Slik tar du et perfekt fjellbilde

Hvordan tar du et fantastisk fjellbilde som tar pusten fra betrakteren? En av Europas beste fjellfotografer deler sine beste tips.

Med riktig kamerateknikk kan du få et fjellbilde som dette i boks.

Det magiske øyeblikket når lyset faller helt riktig, kan bare fanges optimalt hvis du har kontroll på kamerainnstillingene.

© Shutterstock.

Et vakkert og velkomponert fjellbilde krever kontroll over kameraet og bildebehandlingen. Det har Kai Hornung i høyeste grad. Han har vunnet prestisjetunge priser som Landscape Photographer of the Year og mange andre.

Her deler fjelleksperten sine beste tips for et godt fjellbilde.

1. Gå for optimal dybdeskarphet

Skarphet i så store deler av bildet som mulig bør være idealet, med mindre du bevisst vil skape en dybdeeffekt med uskarp forgrunn.

Kai Hornung bruker vanligvis blenderåpning F11, siden det gir det skarpeste bildet i hele bildet, og han sikter mot ISO 100 så langt det er mulig for å minimere støy. Lukkertiden bestemmes av disse innstillingene og lysforholdene.

I normalt dagslys er det mulig å få lukkertider som er korte nok til håndholdte bilder, men Kai har opplevd en situasjon der det blåste så mye på en fjelltopp at det var umulig å ta et skarpt fjellbilde uten at lukkertiden ble så kort at det resulterte i en uakseptabelt høy ISO-verdi.

2. Avansert kamerafunksjon gir skarphet i hele fjellbildet

For å få skarphet i det meste av bildet bruker Kai Hornung ofte fokusbracketing. Dette er en funksjon som mange nyere kameraer har. Her tas en rekke bilder med fokus plassert på ulike punkter i dybdespekteret.

Kameraet må stå på stativ for å sikre et godt resultat. Bildene slås deretter sammen til ett fjellbilde med ekstremt stor dybdeskarphet. Photoshop har en Merge-funksjon for sammenslåing av bilder tatt med fokusbracketing.

3. Bruk vidvinkel for episk effekt

For å få et klassisk fjellbilde med et storslått, episk uttrykk bruker du vanligvis et vidvinkelobjektiv. Kai Hornung har både et 16–35 mm-objektiv og et 24–105 mm-objektiv i vesken, som i varierende grad leverer klassisk vidvinkel.

I tillegg brukes ofte et 100–400 mm teleobjektiv, som lar deg komme nærmere detaljer og leverer et mer komprimert fjellbilde.

4. Fjern forstyrrende elementer

Kai Hornung unngår helst å gjøre radikale endringer i fjellbildene sine, som å bytte ut bakgrunnen og lignende.

Han fokuserer på å rydde opp slik at det ikke er noen elementer i kantene som distraherer blikket. Dette gjør han ved å beskjære, vignettere og redusere fargemetningen på sidene.

5. Dynamisk kontrast gir gjennomslagskraft

Resten av arbeidet legger han ned i farger og kontraster. Han bruker ofte TK-panelet i Photoshop når han jobber med mikrokontrast. Å skape dynamisk kontrast i mellomtonene er en subtil måte å skape stor effekt i et fjellbilde på, avslører han.