Landskapsbilde fra skogsområde

Fokuserer du på fem meters avstand fra kameraet, vil alt som er lenger unna enn cirka 2,5 meter, bli skarpt når du bruker F4.0 på et objektiv på 24 millimeter.

© Shutterstock

Slik får du perfekt skarphet i landskapsbildene dine

Allerede hjemme i sofaen kan du sørge for at du får gode landskapsbilder. Vi forteller deg om teorien bak dybdeskarphet slik at du kommer hjem med best mulig landskapsbilder.

19. mai 2020 av Christian Trant

Hele landskapet skal være i fokus

Hvis du kommer over et vakkert og vidstrakt landskap, vil du gjerne fotografere det akkurat slik du ser det med det blotte øye - men det krever du har kontroll på dybdeskarpheten.

Dybdeskarpheten er det skarpe området i et bilde. I alle bilder er et bestemt område foran og bak fokuseringspunktet skarpt. Dette kalles fokusområdet.

Vi veileder deg slik at du kan bestemme hvor mye dybdeskarphet du vil have, og hvor du vil ha det, så du kommer hjem med flottere landskapsbilder.

> Les også: 5 ting du må vite om landskapsfotografering

Landskapsbilde med god dybdeskarphet
© Shutterstock

Innen landskapsfotografering er hele landskapet emnet ditt, og du vil du som regel at hele landskapet skal være i fokus.

Enkel matematikk gir deg skarpheten

Her ser du hvordan du får optimal dybdeskarphet på de vanligste brennviddene med blender 8.0:

Hyperfokalavstanden er den avstand fra kameraet du må fokusere på for å få optimal dybdeskarphet gjennom hele motivet ditt. Avstanden kommer an på brennvidden og blenderverdien: 

  • En brennvidde på 16 mm ved F8.0 - fokuser på et punkt 1,73 meter inne i bildet.
  • En brennvidde på 24 mm ved F8.0 - fokuser på et punkt 3,89 meter inne i bildet.
  • En brennvidde på 35 mm ved F8.0 - fokuser på et punkt 8,26 meter inne i bildet.

Det kan være vanskelig å finne akkurat den lengden brennvidden tilsier. Men det finnes en rekke apper som kan hjelpe deg med å finne akkurat det punktet du bør fokusere på.

> Les også: Den ultimate appen for fotografen.

Et godt tips er at de fleste objektiver gir maksimal skarphet på F8.0. Derfor anbefaler vi at du setter F-verdien til F8.0 hvis du har landskap som motiv.

Likevel kan anbefalt blender variere med hvilket landskap du fotograferer og hvilket objektiv du har - men du begynne med F8.0 som et utgangspunkt.

kamera i fokus, med skateboard utenfor fokusfelt.
© Shutterstock

Når vi fokuserer på et bestemt punkt, vil det bare punkter på samme plan være i absolutt fokus. Alle andre punkter – både foran eller bak dette planet – vil være uskarpe.

Regn ut fokus her