Portrett av kvinne der det er brukt blitsgels.

Blitsgels og fargede gels er bare noen av verktøyene som gir flotte effekter i portrettene dine.

© Shutterstock

Nytt blad: Slik tar du de mest effektfulle portrettene

I Digital FOTO 7/2022 hjelper vi deg med å ta ditt livs portretter. Vi viser deg hvordan du får bedre portretter når du bruker lys, skygge og andre effekter til å løfte motivene dine.

19. april 2022 av Redaktionen

Noen fotografer tar imponerende portrettbilder som ved første øyekast kanskje kan se ut som en stor jobb i Photoshop. 

Dette stemmer imidlertid langt fra alltid, og ofte er det som skjer under fotograferingen mye viktigere enn det som skjer etterpå. 

Når du fotograferer, kan du nemlig ta bilder med spennende effekter direkte i kameraet, og dette gjør hele prosessen både morsommere og mindre tidkrevende når målet er å skape interessante portretter.

I Digital FOTO 7/2022 får du gode ideer til hvordan du kan ta flotte og kreative portretter i studioet, i lyset og i skyggene. 

Portrett av mann med hint av oransje.

En stor softbox plassert like utenfor bildets topp lyser opp mannen og gjør bakgrunnen mørk. 

© Shutterstock

Flygende fototur med DJI Mavic 3

Allerede før lanseringen bestilte vi DJI Mavic 3-dronen fordi den så veldig lovende ut. 

Imidlertid var den ikke helt klar da den endelig kom. 

I slutten av januar fikk den ny programvare, og vi dro straks av sted etter solnedgang, der den store bildebrikken skulle få sin endelige prøve.

Se hvordan det gikk da vi testet dronen i blåtimen, og les hvordan det gikk da vi testet noen av de nye funksjonene.

København, DJI Mavic 3.

En lukkertid på to sekunder gjør billyktene uskarpe og alt annet skarpt. Lenger bak ser vi skibakken på et tidligere avfallsenergianlegg.

© Klaus Nygaard @Digital FOTO

Fikk tilbake livsgleden med fiskeørnens hjelp

Mark Smith har en egen forbindelse til ørner og har nettopp gitt ut en fotobok om dem. 

Vi har snakket med naturfotografen i Digital FOTO 7/2022 om bildene som hjalp ham ut av sorgen og tilbake til livet etter tragedien.  

Les hvordan fotografering hjalp fuglefotografen i sørgetiden, og hvordan Mark Smith tilfeldigvis ble en kjent youtuber. 

Mark Smiths bilde av en fiskeørn.

Av og til treffer fiskeørnen blink og dykker rett ned i en fiskestim. Her var den særdeles heldig med en dobbeltmeny. 

© Mark Smith

Du får også dette i Digital FOTO 7/2022

  • Postkassen svarer på hva mellomringer gjør for dybdeskarpheten i makrobildene dine.
  • Kurs i Lightroom, Photoshop og Photoshop Elements.
  • Leserbilder: Vi kårer og kommenterer de beste bildene vi har fått fra leserne våre.
  • Nyheter: Travel Backpack 30 L fra Peak Design, letteste vidvinkel med motorisert zoom, Panasonic setter rekord på oppløsning og fart, og les om verdens lengste tele.
  • Fordelssonen: Kameraskolen – Bli kjent med kameraet ditt. Se alle videoene som gjør deg til en bedre fotograf.
  • Få de beste tipsene til fotoferien.