Ugle i tre speider utover

Kameraets innebygde bildestabilisering er sjelden god nok når du fotograferer på lange brennvidder, men med god støtte kan du ta skarpe bilder likevel. 

© Shutterstock

Slik tar du skarpe håndholdte bilder uten stativ

På lange brennvidder er bildestabiliseringen i objektivet og kameraet ofte ikke nok, men med to metoder forbedrer du skarpheten i de håndholdte bildene dine betydelig.

14. oktober 2021 av Holger Svend Anderson

Stativer kan ofte være tunge å bære rundt på, og vi innrømmer gjerne at det før er blitt «gjenglemt» i skapet, stuen eller bilen når vi har dratt ut på en kjapp fototur.

Dessverre kan den «forglemmelsen» få konsekvenser for bildekvaliteten, fordi den lille håndskjelvingen vi alle har, blir synlig når vi senere behandler, beskjærer og zoomer inn på bildet i for eksempel Lightroom eller Photoshop.

Heldigvis kan du gjøre mye for å stabilisere bildene dine, og her får du to metoder vi bruker til å ta bedre og skarpere bilder når vi ikke har med stativet på tur.

Fotograf støtter kamera på kneet

Du kan få skarpe bilder hvis du går ned på huk og støtter armen du holder kameraet med, på kneet ditt. Bruk den andre hånden til å trykke på utløserknappen.

© Shutterstock

Skuldermetoden

Bruk skulderen som støtte når du er på farten.

  1. Hold hånden du ikke bruker til utløserknappen, foran brystet, og legg den deretter på motsatt skulder slik at armen danner en trekant ut fra kroppen din.

  2. Plasser kameraet og objektivet på armen slik at objektivet hviler på albuen og kameraet på underarmen.

  3. Sett søkeren mot øyet, og bruk bare den andre hånden til utløserknappen – og selvfølgelig også til å sørge for at kameraet ikke faller.

  4. Med kortere objektiver kan du også bruke selve skulderen til kameraet og objektivet og få maksimal støtte.

Nå er du klar til å fyre løs med bedre støtte, og det finnes faktisk en metode til du kan bruke.

Kvinne på sykkel fotograferer

Jo mer støtte du kan gi kameraet ditt, desto flere skarpe bilder får du, og her bruker kvinnen albuene sine som støtte mot brystkassen. 

© Shutterstock

Trepunktsmetoden

Skap tre støttepunkter med albuene, skuldrene og øyenbrynene og få flere skarpe bilder:

  1. Legg kameraet og objektivet flatt i håndflaten på hånden du ikke bruker til utløserknappen.

  2. Samle albuene på brystet foran deg, og la dem hvile på brystet eller øvre mageregion.

  3. Hold søkeren opp mot øyet slik at skjermen på kameraet støtter seg mot øyenbrynet og kinnbena.

  4. Bruk den andre hånden, den du bruker til utløserknappen, til å støtte kameraet, men ikke til å endre retning på kameraet. Vær forsiktig slik at du ikke vrir eller klemmer rundt kameraet.

  5. Trykk på utløserknappen med et lett trykk, og la den andre hånden gjøre det meste av den tunge jobben med å holde og kontrollere kameraet.

Bruk metodene til for eksempel å kjapt fange raske motiver som fugler, som sjelden venter til du får satt opp et stativ. Med litt øvelse kan du også bruke dem til å få mer stabile filmopptak.

Fang fuglen

I Digital FOTO nr. 16 blir du med på fugletur og ser hvordan vi får tre klassiske fuglebilder i søkeren.

Her får du også tips og triks til komposisjon, kamerainnstillinger og mye annet.