Bylandskap i blåtimen

I blåtimen fungerer det bra å blande byens varme, kunstige lys med de blå nyansene på himmelen.

De beste kamerainnstillingene til blåtimen

Mange fotografer elsker å fotografere i det unike lyset i blåtimen. Her hjelper vi deg med de riktige kamerainnstillingene for å få suksess i det spesielle lyset.

26. september 2020 av Kristoffer Engbo

Før solen står opp og etter at den har gått ned, kommer det er et unikt lys som gir deg fantastiske bilder, men lyset er svakt og endrer raskt intensitet, og derfor gjelder det å ha kontroll på kamerainnstillingene.

Kameraet må stå på fotostativ, for ofte er det nødvendig med lukkertider på flere sekunder i det svake lyset, og med stativet slipper du rystede bilder. 

Her hjelper vi deg med de riktige kamerainnstillingene.

>Se videoen: Slik tar du gode bilder i blåtimen

Velg riktig program i blåtimen

Bruk blenderprioritet, hvor du velger blender og kameraet velger lukkertid. Siden lyset endrer seg i løpet av blåtimen, må også innstillingene justeres underveis, og på blenderprioritet tar kameraet seg av det.

Sjekk bildene på skjermen, og bruk eventuelt eksponeringskompensasjon for å gjøre bildene mørkere eller lysere.

Bilde fra blåtimen

Her er lukkertiden på to og et halvt sekund, og etter solnedgang synker lysstyrken fort, så bare rundt ti minutter senere var det nødvendig med en dobbelt så lang lukkertid.

Slik justerer du fokus til blåtimen

Autofokus i moderne kameraer kan nå stille skarpt i veldig svakt lys, så du kommer langt på vei med det.

Velg et enkelt fokuspunkt og plasser det et sted med kontrast, for eksempel ved et gatelys eller i overgangen mellom bakke og himmel. Blir lyset for svakt, må du fokusere manuelt.

>Les også: 4 fire filtre alle fotografer bør kjenne til

Andre innstillinger til blåtimen

Velg en blender på rundt F8.0, med mindre du vil ha en stjerneeffekt i lys, for da vil du trenge en mindre åpning, for eksempel F16. Bruk stativ og lav ISO-verdi – gjerne ISO 100. 

Sett som et utgangspunkt hvitbalansen til Dagslys. Men fotografer i råformat, for da kan du fikse hvitbalansen i etterkant.

I Digital FOTO nr. 15/2020 får du enda flere tips til fotografering i blåtimen. Du kan blant annet se hvordan du treffer det riktige tidspunktet, og vi viser deg hvordan du får bildene til å stråle i bildebehandlingen.