Fiskeørn med fisk i klørne
© Mark Smith

Fang fuglen i det avgjørende øyeblikket med smart teknikk

Fugleekspert Mark Smith underviser til daglig fotografer i å fange ørner, pelikaner og storker når de jakter. Her får du to av hemmelighetene hans til å fryse fuglen i fangstøyeblikket.

Raskt autofokus er viktig når du vil fotografere ville dyr og fugler, men av og til blir selv nye kameraer lurt når de prøver å fokusere på en fugl i flukt. 

Det er veldig irriterende når objektivets fokusmotorer fyker inn og ut i forsøket på å fokusere – akkurat når det mest avgjørende skjer.  

Gjør som naturfotograf Mark Smith, så går du ikke glipp av neste blinkskudd av fuglen når den slår ned på byttet, f.eks. på vannet. 

Mark vet nemlig at problemet vanligvis oppstår når du panorerer ned fra over horisontlinjen og bakgrunnen skifter fra en ren himmel, hvor autofokus lett skiller mellom fugl og bakgrunn, til vannet med bølger og krusninger. 

Fang fuglen i flukten 

Med en smart fokuseringsteknikk unngår Mark problemet helt, for han fokuserer rett og slett med en annen knapp enn utløserknappen. Han bruker nemlig AF-ON-knappen på baksiden av kameraet.

Mens ørnen flyr i luften holder han AF-ON-knappen inne for å fokusere kontinuerlig, og rett før fuglen stuper ned forbi horisonten slipper han knappen og fyrer løs med utløserknappen. 

Det fungerer imidlertid bare når fuglen flyr til siden eller rett ned, for da blir den værende i fokusplanet objektivet har fokusert på. 

Dette tipset sparer deg som fotograf for verdifulle sekunder i det avgjørende fangstøyeblikket, og det kan brukes i andre sjangre som sports- og portrettfotografering. 

Det eneste du trenger er en god porsjon øvelse inntil du venner deg til å fotografere på denne måten. 

Styr ISO-verdien med hjulet

Mark bruker også et annet smart triks som gjør at han får perfekte eksponeringer hver gang. 

Han har nemlig stilt inn sitt Sony A1 slik at ISO-verdien styres med hjulet på baksiden av kameraet. 

Dermed kan han raskt skifte mellom å fotografere i mot- og medlys ved bare å justere ISO-verdien opp og ned. 

Han har også aktivert funksjonen Zebra Setting, som på kameraskjermen viser ham når høylys f.eks. fra en lys himmel brenner ut. 

> Les mer Slik bruker du ISO-innstillingene

Nedenfor kan du se flere av Marks bilder på Instagram-kontoen hans. 

Les intervjuet i bladet

I Digital FOTO nr. 7 har vi snakket med Mark Smith om de fantastiske bildene hans av fiskeørnen, og du kan lese om hvordan han finner og fanger den.

Du kan også lese mer om teknikkene hans for å fange den raske jegeren og om hvordan han redder ørnene når de for eksempel sitter fast i fiskekroker.