stabilisering kamera

Stabilisator i kameraet er bra å ha i visse situasjoner. Men noen ganger bør du slå av stabilisatoren for å få de beste bildene. 

Når skal jeg bruke stabilisator i kameraet mitt?

Er det bare når kameraet er på stativ at bildestabiliseringen ikke skal brukes? Dette spørsmålet kom fra en av leserne våre, og her kan du lese svaret vårt.

23. august 2018

Bildestabilisering i kameraet eller objektivet ditt justerer for eventuelle rystelser og gjør det lettere å fotografere håndholdt ved lengre lukkertider. 

Noen ganger er imidlertid ikke bildestabilisering nødvendig. 

Det er viktig å skille mellom når du bør slå av bildestabiliseringen, og når det ikke er nødvendig å ha den aktivert. 

En del kameraprodusenter fraråder å bruke stabilisering når du fotograferer med stativ, fordi systemets gyrosensor blir forvirret hvis det ikke er noen rystelser å kompensere for. 

Noen objektiver har en innebygd funksjon som automatisk slår av stabiliseringen når kameraet er i ro. Det sikrer deg skarpe bilder. 

Under kan du se hvordan stabiliseringen skal brukes:

Bildestabilisering er nødvendig når...

  • Nevneren i lukkertiden er mindre enn eller lik brennvidden, altså for eksempel 1/100 sekund ved 100 mm.
  • Du er andpusten eller fryser veldig.
  • Du fotograferer med brennvidder på 300 mm og mer.

Bildestabilisering bør slås av når...

  • Du bruker stativ, og objektivet ikke automatisk registrerer det.
  • Kamerabatteriet ditt er nesten tomt, du ikke har et ekstrabatteri, og du ikke trenger stabilisering. Bildestabilisering i store objektiver sluker mye strøm. 

Bildestabilisering er unødvendig når ...

  • Det er nok lys til å fotografere på svært korte lukkertider, for eksempel 1/400 sekund og med kameraets laveste ISO-verdier, når du bruker vidvinkel- og normalobjektiver.

Bildestabilisering blir bedre når ...

  • Du trykker utløserknappen halvveis ned og holder den nede i et sekund før du tar bildet. Det gjør gyroen i stand til å fange opp selv små kamerarystelser.

> Les mye mer om bildestabilisering her

Les mer i Postkassen

Spørsmålet om bildestabilisering kommer fra Postkassen i Digital FOTO nummer 13/2018.

Her får du også full kontroll på hvordan du lager en råstilig zoom-effekt i bildene, lærer om det er lurt å fotografere i svart-hvitt, og hva som forskellen er på dpi og ppi.

Du kan stille spørsmål til ekspertene våre selv ved å sende en e-post til [email protected]

Kjøp bladet i din butikken eller kiosken eller tegn et abonnement og få en av de spennende premiene våre med 2 numre av Digital FOTO levert i postkassen for bare 49 kroner.

Da får du umiddelbart tilgang til de nyeste numrene av bladet i magasin-appen vår Wype samt tilgang til Fordelssonen med mer enn 500 videokurs om fotografering og bildebehandling.