Mann med kamerastativ, kamera og ryggsekk på ås eller fjell foran en by ved solnedgang.

Et kamerastativ er spesielt nyttig hvis du for eksempel skal fotografere i solnedgang, for da er lyset svakt.

© Shutterstock

Slik velger du riktig kamerastativ

I mange situasjoner er et kamerastativ helt uunnværlig – men hvilket bør du velge hvis det eneste umiddelbare kravet ditt er at det kan bære kameraet? Vi hjelper deg videre.

21. august 2018 av Sarah Marie Winther

Et kamerastativ er et fantastisk redskap, og uten et stativ blir mange motiver vanskelige eller helt umulige å fotografere – for eksempel stort sett alt som krever en lukkertid lengre enn ett sekund. 

Men akkurat som når du skal velge kamera, objektiv, en blits eller en kameraveske, er mulighetene uendelige for kamerastativer.

Hvis du ikke vet nøyaktig hva du er ute etter, kan det være en overveldende oppgave å kaste seg ut i jakten på det perfekte kamerastativet. Og det kan dukke opp mange spørsmål underveis. 

Vi har gjort det litt lettere og kokt ned prosessen til de seks viktigste faktorene du bør vurdere når du kjøper et kamerastativ. 

1. Kamerastativets maksimale belastning

En av de første tingene du bør se etter når du kjøper et kamerastativ, er den maksimale belastningen stativet tåler.

Hvis du har et speilreflekskamera og ett eller flere objektiver, er det viktig å velge et stativ som tåler mer enn bare et par kilo.

Den beste måten for å finne ut av om kamerastativet klarer å bære utstyret, er rett og slett å veie alt – og så velge et stativ som tåler minst det dobbelte av den vektent.

Det høres kanskje voldsomt ut, men husk at du legger ytterligere vekt på kamerastativet når du tar på kameraet, og hvis du skulle få lyst til å skaffe deg et større objektiv, en ny blits eller et batterigrep, må stativet ditt tåle den nye vekten.

Som regel finner du den maksimale belasrtningen for stativet under spesifikasjonene for det.

2. Kamerastativets høyde

Hvis du skal bruke kamerastativet ditt ofte, anbefaler vi at du kjøper et stativ som kan tilpasses til høyden din. Da slipper du å måtte bøye deg ned for å se inn i søkeren.

Kamerasøkeren bør være i øyehøyde for deg når kameraet sitter på stativet, og midtstangen på kamerastativet ikke er dratt ut.

Stativet må imidlertid gjerne kunne bli høyere eller lavere. Det gjør det mer anvendelig for alle mulige situasjoner.

Kamerastativ

Hvis du skal bruke kamerastativet ditt mye, anbefaler vi at du finner deg et stativ som passer deg i høyden. Du får lett vondt i ryggen hvis du må stå foroverlent som dette i lengre perioder. 

Du bør også se på hvor mye plass stativet tar når det er slått helt sammen. 

Er det plass til det i fotovesken din? Og hvis du planlegger å reise med det, kan det da ligge i håndbagasjen eller kofferten din? 

Noen kamerastativer avtagbare ben, og med disse stativene er ikke lengden sammenslått like viktig. 

3. Kamerastativets vekt

I det store og hele kan det ofte lønne seg å betale litt mer og få et lettere kamerastativ. 

Som regel vil du måtte bære rundt på kamerastativet, og er det for tungt, ender du opp med å legge det igjen hjemme.

Stativvekten kommer an på materialet det er laget av. 

De mest populære materialene er aluminium, basalt og karbon. 

Fordelen med kamerastativer av aluminium er at de er robuste nok til å kunne bære selv svært tunge filmkameraer, og de fleste er forholdsvis billige. Til gjengjeld er de noe tyngre enn lignende modeller av basalt og karbon.

Fordelen med stativer av basalt, som er et forholdsvis nytt materiale, er at de er vesentlig billigere enn stativer av karbon. Til gjengjeld er ikke materialet ikke i nærheten av å være så stabilt som aluminium og karbon. 

Kamerastativer av karbon er blitt svært populære de seneste årene, og det med god grunn. Materialet er opptil 30 prosent lettere enn aluminium, det fester seg ikke til hånden i ekstrem kulde, og det utvider seg ikke i varme. 

Karbon er et veldig sterkt materiale, men til gjengjeld også det dyreste på markedet. 

Hvis du har planer om å investere i et godt, solid kamerastativ som du vil bruke i mange år, anbefaler vi et stativ av karbon. 

Les anmeldelser av kamerastativer og sammenlign dem før du kjøper. Du finner tester og anmeldelser i testuniverset vårt, Utstyrsguiden.

4. Hodet på kamerastativet

Hodet er en av viktigste delene av et kamerastativ. Det er her du monterer og beveger kameraet. 

Du kan få både kamerastativer der hodet følger med, og hvor du må kjøpe hodet separat. Velger du et stativ hvor hodet kjøpes separat, kan du lett bytte mellom de forskjellige typene.

De vanligste stativhodene er treveishode, kulehode og gimbal-hode:

Treveishodet er det enkleste av de tre. Det har ett eller to håndtak som beveger kameraet loddrett og vannrett. Det er lett å håndtere, og det er veldig stabilt, selv med et tungt kamera.

Kulehodet har bare ett håndtak som løsner eller strammer grepet. Det er et utrolig fleksibelt hode som kan vris i alle tenkelige retninger med jevne bevegelser. 

Gimbal-hodet er et spesialisert hode som typisk brukes til tunge objektiver på 300 mm og over. De er perfekte for actionfotografering og filming, for de holder kameraet rolig. Og det er enkelt å bruke dem.

Vi anbefaler at du velger et stativ der kameraet monteres på stativet med en kameraplate. Platen skrus fast på bunnen av kameraet, og klikkes lett fast på kamerastativet ditt (det kalles også Quick release). Da kan du enkelt og raskt feste og ta av kameraet.

Kamerastativ

Den beste måten for å feste kameraet på et stativ er med en plate (til høyre) som skrus fast på bunnen av kameraet og deretter klikkes fast på stativhodet (til venstre). 

© Shutterstock

5. Låsemekanismen

Det finnes to metoder for låsing av bena på et kamerstativ: Med strammelås eller klikklås.

Strammelåsene er som regel mest robuste, mens klikklåsene er raskere og mer behagelige å jobbe med – særlig hvis det er kaldt, eller hvis du har på hansker.

Men til syvende og sist er dette en smakssak.

Mafrotto kamerastativ

Dette kamerastativet fra Manfrotto har et utbyttbart hode. Her vist med et treveishode, for enkel festing av kameraet med en kameraplate. Dessuten har dette stativet klikklås på bena, og dermed går det fort å slå det opp. Teleskopstangen i midten gjør det mulig å justere stativet ytterligere i høyden, etter at du har slått ut bena. 

© Manfrotto

6. Stabilitet

Kanskje tenker du at jo tyngre et kamerastativ er, desto mer stabilt er det. Men det er ikke alltid slik.

Mange stativer er tunge og holdbare, men blir veldig ustabile under visse værforhold.

Når kamerastativet er satt opp og klart, må det kunne tåle både sterke vindkast og kraftige slag, for eksempel når du ved et uhell treffer det når du snur deg for å ta opp noe i vesken din.

Noen stativer har en krok du kan henge vesken eller en sandpose i, hvis du trenger mer stabilitet, for eksempel i vind.

Så hvilket kamerastativ bør jeg kjøpe?

Først finner du ut hvilke behov du har, blant annet.: 

  • Kommer du til å bruke kamerastativet ofte eller bare innimellom?
  • Hvor tungt er utstyret kamerastativet må bære?
  • Må det ha spesielle egenskaper, for eksempel å bli veldig høyt eller veldig lavt?
  • Hvilket stativhode foretrekker du?
  • Hvor stort er budsjettet ditt?

Mange fotografer begår feilen å begynne med det billigste stativet de kan finne. Når de så er lei av den dårlige kvaliteten etter et par måneder (eller år hvis de ikke bruker stativet så ofte), bestemmer de seg for å investere i et bedre stativ.

Med mindre du er på jakt etter et bordstativ eller et smarttelefonstativ, anbefaler vi at du holder deg unna stativer til under 1000 kroner. 

Det er mange forskjellige merker å velge mellom, men stativer fra Manfrotto, Gitzo og Cullmann er generelt av god kvalitet. Også produsentene Sirui og Kingjue har stabile og pålitelige stativer til fornuftige priser.  

I Utstyrsguiden kan du lese alle anmeldelser og tester av kamerastativer som vi har hatt i Digital FOTO.  

Lag ditt eget smarttelefonstativ

Er du på utkikk etter et stativ til smarttelefonen din, kan du lett lage et selv nesten gratis. Se hvordan i guiden vår. 

Redaksjonen anbefaler: Kraftig kikkert for fotografen 

Med en god kikkert kan du enkelt se alle motiver som for eksempel fugler på lang avstand.

Kikkerten fra Mitilux er nettopp kommet i en ny og kraftig forbedret versjon. Den forstørrer 8x, og dermed kan du oppdage dyr og andre motiver på avstander som øynene dine aldri hadde taklet uten hjelp. 

Med en objektivdiameter på 40 mm er kikkerten også lyssterk, så du kan bruke den tussmørket. Den er gummiarmert, har integrert beskyttelse av frontlinsene og er justerbar for bruk både med og uten briller. 

Den har gjenger som gjør at du kan montere den på kamerastativet ditt for en helt stabil utsikt, og med Mitilux 8X40 får du en robust følgesvenn med fokusknapp og et synsfelt på intet mindre enn 149 meter på 1000 meters avstand. 

Kompakt design gjør det enkelt å ta den med i kameravesken. Veske, reim og linsebeskyttere følger med. 

> Akkurat nå kan du få kikkerten med 2 utgaver av Digital FOTO for bare 49 kroner. Du sparer 996 kroner. Se mer her. 

Kikkerten har gjenger, så det er enkelt å feste den på kamerastativet dittv.