Uoriginale objektiver

Blitser, actionkameraer og objektiver til fornuftige priser fra tredjepartsprodusenter har vært tilgjengelig i mange år.

© Redpixel.pl/Shutterstock

3 gode grunner til å kjøpe uoriginale objektiver

For bare noen år siden rynket folk på nesen av merker som Laowa og Samyang. Nå er de uoriginale objektivene blitt så gode at de kan konkurrere med objektiver fra Canon, Nikon og Sony. Og det kan være mange kroner å spare.

1. juli 2021 av NM

Er du en merkeslave? Det spørsmålet er det kanskje vanskelig å svare entydig på. I noen sammenhenger er faktisk de originale merkene best, mens andre ganger er de uoriginale minst like gode – og ofte langt rimeligere. 

Merker som Samyang, Sigma, Tamron og Laowa har lyktes med å ta store markedsandeler. Det anslås at tredjepartsprodusentene står for mellom 1/4 og 1/3 av det totale objektivsalget i Europa. 

Det forteller Focus Nordic, som er en av Europas ledende foto- og videoleverandører. Og andelen av uoriginale objektiver har fortsatt å øke de siste årene. 

Her får du tre gode grunner til å kjøpe uoriginale objektiver.

1. De uoriginale objektivene er ofte billigere

De uoriginale merkene gjør seg konkurransedyktige blant annet ved å redusere en del av reklameutgiftene, slik at objektivene deres totalt sett kan produseres billigere enn kameraprodusentenes egne merker. 

Av samme grunn er det kanskje også derfor du ikke har hørt så mye om de billigere alternativene.

Det betyr at du f.eks. kan få Sigma- og Sony-objektiver som minner mye om hverandre, men prisene vil ofte være forskjellige.

Samyang AF 35 mm F2.8 FE

Sigma 24–70 mm F2.8 DG DN Art er et godt eksempel på et rimeligere alternativ. Tilsvarende objektiver fra Sony og Panasonic er litt mer elegante i finishen, men optisk og mekanisk er Sigma fullt på høyde med originalene og dermed et fullgodt alternativ til omtrent halve prisen.

© Samyang

2. De uoriginale objektivene skaper nye muligheter

Ofte kommer tredjepartsprodusentene med et helt nytt objektiv som du ikke kan finne blant kameraprodusentenes egne produkter. 

Innimellom står de uoriginale merkene bak nyskapninger i form av objektiver med en konstruksjon eller en kombinasjon av blender og brennvidde som ikke er tilgjengelig på dagens marked. 

Det er tilfellet med f.eks. Laowas 24 mm F14 2X Macro Probe, som skapte både forundring og fascinasjon hos makrofotografer. 

Probe-objektivet revolusjonerte nemlig fullstendig det tradisjonelle synet på hva et makroobjektiv skal kunne gjøre og hvordan det skal se ut.

Du kan lese anmeldelsen vår av Laowas 24 mm F14 2X Macro Probe-objektiver her.

Laowa 24 mm F14 2X Macro Probe

Brennvidden på 24 mm er i seg selv ganske spesiell. Det er nemlig snakk om noe så sjeldent som en makrovidvinkel. Det betyr at du kan komme tett innpå f.eks. insekter, og samtidig ha dyrenes miljø og bakgrunn med i bildet og i fokus. 

© Sigma

3. De uoriginale objektivene gjør det enklere å prøve ut nye fotosjangere

Siden de uoriginale merkene ofte gir store besparelser, er det også lettere å prøve nye fotosjangere. 

Det kan f.eks. være at du kan finne et makroobjektiv til halve prisen av det originalene koster – og du slipper å grave så dypt i lommeboken når du kjøper nytt.

Tamron AF 18–270 mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD-objektiv

Tamron 18–270 mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD er et fint allroundobjektiv som koster ca. 3300 kroner.

© Tamron

Mye mer om de uoriginale objektivene i Digital FOTO

I Digital FOTO 11/2021 kan du lese om Laowa, Samyang, Tamron og Sigma. De fire uoriginale merkene har alle spesialisert seg på ulike deler av fotoverdenen, og alle ser ut til å vokse seg stadig større.

Du får en oversikt over hva de ulike merkene kan gjøre, og hvor de utfordrer originalene.

Kanskje du er interessert i...