Dette objektivet dekker de tre klassiske brennviddene 24, 35 og 50 mm og egner seg til landskaps-, reise- og portrettfotografering.
Utvalget av Sony-objektiver er ganske overveldende, og med en ny brennvidde på 24–50 mm blir det enda trangere om plassen i normalområdet. Sony har allerede en 20–70 mm, men bare på F4.0. Flotte 24-70 mm F2.8 GM II er kongen på haugen, men det koster også rundt 27 000 kroner og veier nesten 700 gram.
Så denne lille nyheten gir mer mening enn man kanskje skulle tro ved første øyekast. Prisen er fortsatt noe høyere enn Sonys klassiske allrounder 24–105 mm, men det er også bare på F4.0, og når vi sammenligner bildekvaliteten fra de to, ser vi at 24-50 mm er gjennomgående skarpere på 24, 35 og 50 mm på alle blenderåpninger. Du får imidlertid mørke hjørner ved vidvinkel opp til F5.6, men det er enkelt å fikse dette i bildebehandlingen.
Det blir også en del tønnefortegning i raw-filene, men dette vil sannsynligvis bli løst når profilen inkluderes i Lightroom og andre programmer. elleve blenderlameller skal gi bedre bakgrunnsuskarphet enn ni, men vi registrerte litt kantete uskarphetssirkler - noen med løkringeffekt. Vi så også lilla overganger mellom lyst og mørkt.
Med sin lave vekt og kompakte størrelse er 24–50 mm F2.8 Sonys letteste zoom med så høy lysstyrke. Den er ideell til hverdagsbruk og på reise, og med sin relativt høye lysstyrke fungerer den godt innendørs, der de andre med F4.0 sliter.
De to innebygde autofokusmotorene er ikke på Sonys høyeste nivå, og objektivet er ikke primært beregnet til sport og action. Sony lover likevel at 24–50 mm kan holde tritt med A9 III ved 120 bilder per sekund, og vi opplevde ingen fokuseringsproblemer i testen vår.
PRIS
14 990 kr
DOMMEN
+
Nesten halv pris av Sony 24–70 mm F2.8.
Vekt og størrelse er kraftig redusert.
Betydelig skarpere enn Sonys ellers skarpe 24–105 mm.
-
En del vignettering og fortegning.
Brennviddeområdet er for begrenset til allround.