Fotograf med teleobjektiv
© Shutterstock

Triks for skarpe bilder med teleobjektiv

Rystelser og fokusfeil blir avslørt nådeløst i bilder tatt med teleobjektiv. Vi viser deg hvordan du kan bruke tre tips for å få skarpere bilder med teleobjektivet ditt.

28. november 2018 av Kristoffer Engbo

1. Knapp gir bedre fokusering med teleobjektivet

Mange teleobjektiver har en såkalt fokusbegrenser, hvor du bruker en knapp for å velge hvilket område objektivet skal fokusere i.

Fotograferer du for eksempel fugler på lang avstand, er det ingen grunn til at autofokus skal søke i nærområdet. I så fall kan du stille fokusbegrenseren slik at teleobjektivet ignorerer området nærmest kameraet.

Dette gjør fokuseringen raskere, og du risikerer heller ikke at teleobjektivet stiller skarpt på for eksempel et strå eller lignende i forgrunnen.

Fokusbegrenser på teleobjektiv fra Sony.

Med fokusbegrenseren kan du velge at fokus skal søke i to eller tre områder, der FULL er i hele objektivets fokusområde.

2. Lukkertiden sikrer skarpheten

Med lange brennvidder på for eksempel 300 mm må du bruke korte lukkertider når du fotograferer håndholdt, slik at du unngår rystelser.

Og jo høyere oppløsning et kamera har, desto tydeligere blir det hvis du har skjelvet på hendene.

Vil du være på den sikre siden, bruker du følgende tommelfingerregler, alt etter objektivets brennvidde, hvilket kamera du bruker, og om du har bildestabilisering:

  • Fullformat uten bildestabilisering: Bruk en lukkertid der nevneren er den doble av brennvidden, for eksempel 1/400 sekund på 200 mm.
  • Fullformat med bildestabilisering: Bruk en lukkertid der nevneren er halvvparten av brennvidden, for eksempel 1/100 sekund på 200 mm.
  • APS- C uten bildestabilisering: Bruk en lukkertid der nevneren er rundt tre ganger brennvidden, for eksempel 1/640 sekund på 200 mm.
  • APS- C med bildestabilisering: Bruk en lukkertid der nevneren er rundt tre fjerdedeler av brennvidden, for eksempel 1/160 sekund ved 200 mm.

Ofte kan du imidlertid komme unna med lengre lukkertider med bildestabilisering. 

Les også: Slik bruker du lukkerprioritet

3. Slå opp speilet og unngå sløring

Fotograferer du med teleobjektiv på et speilreflekskamera på stativ og på lukkertider mellom cirka 1/400 sekund og to sekunder, kan du risikere at bevegelsene til speilet skaper noen bevegelser som gir en anelse uskarphet.

Dette kan du unngå ved å slå opp speilet i god tid før bildet blir tatt. Når funksjonen er slått på, slås speilet typisk opp den første gangen du trykker på utløserknappen, og når du trykker igjen, blir bildet tatt.

Funksjonen ligger i menyen, der den heterr for eksempel Speillås eller Mirror Lock-Up, eller som et punkt som for eksempel heter MUP på et kamerahulene.

> Les mer om hvordan du bruker speillås i kameraet her.

Få mer ut av teleobjektivet med Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 18/2018 kan du lese om hvordan du får mest mulig ut av teleobjektivet på en lang rekke motiver. 

Du kan nemlig utnytte egenskapene til teleobjektivet i langt flere motiver enn du kanskje tror. 

Vi viser deg blant annet hvordan du kan bruke telen til å fange små detaljer når du fotograferer makro. 

Hvis du tegner et abonnement nå, kan du lese bladet med én gang på telefonen, nettbrettet eller datamaskinen i appen Wype. 

> Akkurat nå kan du få en smart fotojakke i flott kvalitet til en ekstraordinært god pris med Digital FOTO. Bare jakken har en verdi på 650 kr., men nå kan du få den sammen med to numre av Digital FOTO for bare 59,50 kr + porto & eksp. Se tilbudet her.

Digital FOTO 18/2018

I Digital FOTO nummer 18/2018 får du en stor veiledning til å få mest mulig ut av teleobjektivet.