Jo større piksler et kamera har, jo mindre bildestøy lager det, og jo bedre blir bilder i svakt lys. Derfor har Sony produsert de spesielle A7S-modellene til videoer og bilder i svakt lys siden 2014. Fullformatkameraet A7S III har bare 12 megapiksler, men de er usedvanlig store, og det er nok til en 4K-video. Vi har testet et av de første eksemplarene av kameraet, der malingen knapt var tørr, og firmwaren het 0,91. Den endelige produksjonsmodellen kan altså bli ytterligere finpusset.
Sammenlignet med forgjengeren har A7S III fått Sonys nye, store batteri og en avansert autofokus med øyegjenkjennelse, fokustracking og 759 fokuspunkter. Det fungerer veldig bra. Når du fotograferer i råformat eller filmer og skal behandle farger på datamaskinen, så kan du jobbe med et dynamisk område opp til henholdsvis 14 og 15 eksponeringstrinn.
Det er en fornøyelse å bruke A7S III. Ergonomien er god, og skjermen kan nå ikke bare vippes opp og ned, men i alle retninger. Søkeren er ekstremt finkornet og stor. Sony-folket vil straks føle seg hjemme. Alt er på sin vanlige plass. Menyen er imidlertid redisignet, så nå ligger fanebladene på venstre side. Den er litt langsommere å bruke – blant annet på grunn av flere undermenyer.
Når det gjelder bilder, har det populære og halvparten så dyre Sony A7 III med 24 megapiksler en bedre detaljgjengivelse, men bortsett fra det opplevde vi, både ved bilde- og videoopptak, at det var overraskende liten forskjell på de to kameraene. Det er først i veldig svakt lys at A7S III virkelig skiller seg ut, og vi kunne ta brukbare bilder både i sol- og måneskinn. De gode egenskapene i svakt lys gir deg frihet til å filme ved alle lysforhold, noe som gjør at det kvalifiserer seg til å være et ekte videokamera. Hvis du primært skal ta bilder under normale lysforhold, er A7 III imidlertid et bedre valg på grunn av sin høye oppløsning og bedre detaljgjengivelse.
PRIS
48 000 kr.