Mann på mountainbike i skatepark fotografert med blits

En blits kan være med på å understreke farten i et actionpreget bilde. Som her, hvor fotografen har brukt to blitser for å belyse rytteren uten at bakgrunnen brente ut. 

© Jacob Christian Hansen

Nytt blad: Lær deg å bruke blitsen din, og få tips fra proffene

I det nye nummeret av Digital FOTO får du blant annet en stor guide om å bruke blits i dagslys samt de aller beste fototriksene fra en håndfull dyktige fotografer.

8. mai 2018

Mange forbinder blitslys med røde øyne og skinnende panner, men det er en stor misforståelse at blitsen bare egner seg til situasjoner uten dagslys. For du kan faktisk få veldig flotte bilder hvis du blander det kunstige lyset fra blitsen med dagslyset.

Et nytt nummer av Digital FOTO har sett dagens (naturlige) lys, og her får du både inspirasjon og trinn for trinn-guider til hvordan du bruker blitsen din til å ta flotte portrett-, action- og makrobilder. 

Det kan være vanskelig å ta et godt bilde i direkte sollys eller skarpt motlys, men med en blits kan du få fram detaljer i skyggeområder – og den kan også sikre deg bedre farger. 

Unike fototips fra de største fotografene og ekspertene

Vi har også snakket med en rekke profesjonelle fotografer og lokket de beste fototipsene deres ut av dem. Den prisvinnende natur- og wildlife-fotografen Steve Blooms råd er for eksempel å la kameraet ligge i vesken den første dagen du er på safari.

"Det høres kanskje vanvittig ut når du har brukt mye penger på en safaritur, men det gir deg tid til å få en fornemmelse av dyrenes omgivelser, slik at du kan fotografere dem med større forståelse", forklarer han blant annet.

Tre fotografert nord i England

Charlie Waite, som er en av de ledende landskapsfotografene i Storbritannia, fotograferte dette treet nord i England. Det gjentar formen på fjellet nesten perfekt og understreker linjene i bildet. 

© Charlie Waite

I Digital FOTO nummer 8 får du også:

  • Et spennende intervju med den svenske pressefotografen Thomas Nilsson, som jobber i New York og rakk å ta et bilde av det smuldrende World Trade Center før det raste sammen. 
  • Hemmelighene bak bildene som har vunnet Wildlife Photographer of the Year, en av verdens mest prestisjefylte fotokonkurranser.
  • Stor test av speilrefleks- og systemkameraer for entusiaster, hvor du får mye kamera for pengene.
  • Fire trinn for trinn-kurs i bilderedigering. Lær blant annet hvordan du tryller fram regn i Photoshop, og hvordan du vannmerker mange bilder på én gang.
  • Anmeldelser av blant annet Canon EOS 2000D, som er et av de billigste kameraene på markedet med byttbart objektiv, bildebehandlingsprogrammet Anthropics PortraitPro 17, et nytt Nikon-objektiv og mange andre spennende produkter.
  • Postkassespørsmål og svar om blant annet fiskeøyeobjektiver, støy og kjedelige feriebilder.
  • Tilgang til Utstyrsguiden med utvidede anmeldelser av en rekke produkter og testbilder samt bildebehandlingsvideoer i Fordelssonen.
  • Nyheter, leserbilder, tilbakeblikk og svært mye annet.

Husk at som abonnent får videoer om fototeknikk og bildebehandling, testbilder, forhåndsinnstillinger, prosedyrer og veldig mye mer i Fordelssonen.

Digital FOTO blad nr 8/2018

God fornøyelse!

Tegn et abonnement på Digital FOTO, og les det nye bladet nå på smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen.

Her får du også tilgang til de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.