Ta blendende bilder av broer med disse fem tipsene

Helgelandsbrua er ei 1065 meter lang skråkabelbru som forbinder kommunene Alstahaug og Leirfjord i Nordland.

5 tips til blendende bilder av broer

De fleste bruker dem bare til å komme seg fra a til b, men broer er faktisk også veldig gode motiver, for ofte forener de imponerende arkitektur med vakker natur. Her får du tipsene våre for å ta bedre bilder av broer.

2. september 2020 av Sarah Marie Winther

Mange av oss går, sykler eller kjører over broer hver eneste dag, men det er nok ikke alle som stopper opp for å fotografere dem. 

Men det er det god grunn til å gjøre, for mange broer er arkitektoniske perler, og ofte dominerer de området de ligger i. 

Her får du fem tips for å ta bedre bilder av broer, og så gjelder det bare å huske kameraet neste gang du setter deg i bilen eller på sykkelen din. 

> Les også: Dette er de beste kameraene akkurat nå

1. Fotografer midt på dagen og om natten

Vanligvis anbefaler vi å fotografere landskap ved soloppgang og solnedgang, fordi skyggene er er mykere og himmelen mer fargerik enn midt på dagen.

Men i kombination med broenes linjer og stramme former kan de harde skyggene skape en flott grafisk effekt i et bilde. Konverter eventuelt bildet til svart-hvitt for å få enda mer kontrast.

Om natten endrer stemningen seg helt, og da kan du bruke billys og brobelysningen for eksempel ved å bruke lange lukkertider og en liten blenderåpning og få stjerneformet lys. 

> Les også: Lær teknikken bak hvitbalanse

Ta flottere bilder av broer

Denne broen i Finland er fotografert fra siden i det øyeblikket en trikk kjørte forbi. Fotografen har altså utnyttet de diagonale linjene, som vill ha sett langt fra så imponerende ut forfra. 

© Shutterstock

2. Bruk både vidvinkel og tele

De fleste vil nok ty til vidvinkelobjektivet for å få med hele kontruksonen til broen, og også det kan gi deg imponerende bilder der broen ser ut som om den forsvinner i horisonten.

Hvis du har mulighet til det, bør du imidlertid også teste å komponere med tele. Et teleobjektiv komprimerer nemlig perspektivet slik at for eksempel bropillarer og endemastene blir trukket helt inn mot hverandre, og det kan gi deg en spennende komposisjon.

Typisk egner teleobjektivet seg godt til store broer, for eksempel Hardangerbrua eller Hålogalandsbrua, mens vidvinkelen kan få selv de minste broene til å se imponerende ut.

> Les også: 3 tips som gir deg flottere bilder av solnedgangen

3. Let etter utradisjonelle vinkler

Når du har tatt det klassiske bildet rett på, ser du deg rundt og sjekker broen fra noen litt mer utradisjonelle vinkler. 

Gå for eksempel ned på kne så du kan fotografere broen nedenfra og opp, still deg om mulig under broen eller klatre opp på rekkverket hvis det er bredt nok til at du kan stå der uten fare for å falle ned.

Du kan også sjekke hashtags, emneknagger, for området på Instagram for å se hva andre fotografer har gjort før deg, så du vet hva du ikke skal gå for.

> Les også: 5 raske tips for å fotografere i blåtimen

4. Eksperimenter med lange lukkertider

Hvis broen forbinder to områder som er skilt av vann, er det et åpenbart valg å bruke en lang lukkertid på for eksempel 30 sekunder. Det gjør vannoverflaten myk og jevn, og det gir deg et rolig og tidløst uttrykk.

Med mindre du kan støtte kameraet på for eksempel et gjerde og ha det helt stille under hele eksponeringen, må du bruke et kamerastativ. Fotograferer du midt på dagen, er det også nødvendig å ha et kraftig ND-filter. 

> Les også: Fire filtre alle fotografer bør kjenne til

Ta flottere bilder av broer

Mange fokuserer på tårnene når de fotograferer Øresundsbroen. Men faktisk er den like fascinerende fra et lavere perspektiv, hvor man bare kan ane dem i den tåkete horisonten. 

© Shutterstock

5. Bruk vateret i kameraet

Broer byr på symmetriske komposisjoner med mange linjer, men hvis ikke de horisontale linjene er snorrette, vil bildet virke ubalansert.

For å gjøre det enklere for deg selv kan du aktivere kameraets innebygde vater, der linjene lyser grønt når kameraet blir holdt rett.

> Les også: Det viktigste du må vite om komposisjon

Flere brotips og kart over de flotteste broene

Hvis du ikke har fått øynene opp for potensialet til broene enda, eller ikke vet hvor du skal begynne, bør du ta en titt på Digital FOTO nr. 14/2020.

Her viser vi nemlig hvor de flotteste og mest spesielle broene i Norge er, og vi gir deg også mange tips om hvordan du skal stille inn kameraet og hva du bør se etter.

Abonnerer du ikke enda, kan du akkurat nå få en fleksibel fotoryggsekk og to numre av Digital FOTO for bare 108 kroner inkludert porto