Solnedgang over havet med fyrtårn og klipper

Solnedganger er vakre i virkeligheten, men blir ikke alltid det på bilder. Se hva du må være oppmerksom på under fotograferingen.

© Shutterstock

3 tips som gir deg flottere bilder av solnedgangen

Det beste tidspunktet for å fotografere havet er ved solnedgang og soloppgang, mens fargene er mest intense. Men et bilde av en solnedgang kan fort bli tomt og kjedelig hvis du ikke tenker deg om.

20. desember 2018

Et av de mest populære tidspunktene for å fotografere landskap med vann er timene rundt soloppgang og solnedgang - også kalt den gylne time og blåtimen.

Fargene på himmelen kan bli helt spektakulære, og den lave solen gir omgivelsene en flott ­tekstur. 

Samtidig blir de flotte fargene på himmelen speilet i vannet.

Unngå kjedelige bilder av solnedgangen

Fotograferer du havet ved soloppgang og solnedgang, må du imidlertid passe på ikke å la deg distrahere av det vakre lyset og utelukkende konsentrere deg om å ta et bilde av det. 

Det kan nemlig resultere i kjedelige og intetsigende bilder.

Det kommer av at bakgrunnen i bilder der ­horisonten ­møter himmelen, typisk er stort sett tom. Derfor er det viktig at du finner den perfekte komposisjonen så du ikke får et bilde der solen er det eneste elementet.

Men en gjennomtenkt komposisjon er bare ett av virkemidlene du kan bruke for å få et flottere bilde. Her er våre tre beste tips. 

Les også: Slik fotograferer du solnedgangen. 

1. Finn et hovedmotiv som ikke er solen

Solen bør aldri være hovedmotivet ditt, så hvis du vil ha den med i ­bildet, er det viktig at du finner en ­komposisjon der den ikke står i sentrum. 

Let etter gjenstander som stikker godt opp over horisonten og har en form som kan bli en interessant silhuett – for eksempel klipper, ­fyrtårn eller vindmøller.

Husk at du ikke trenger å inkludere selve solen i bildet for å vise solnedgangen. I bildet under ser du alle fargene som solnedgangen byr på, selv om solen ikke er med. 

Foto Solnedgang over havet med vindmøller

Solnedgangen er vakker i seg selv, men bakkene og vindmøllerne tilføyer et element i forgrunnen og mellomgrunnen og gir dybde og gjør bildet interessant. 

© Shutterstock

2. Tryll om vannet til tåke med lange lukkertider

Et ekstraelement i bildet ditt kan også være vannet. Ved å bruke en lengre lukkertid kan du endre vannstrukturen og dermed uttrykket i bildet.

En lukkertid på 1,5 sekunder vil gjøre ­vannet silkemykt, mens 5-10 sekunder vil forvandle det til en mystisk tåke. For å få lange lukkertider må du bruke et gråfilter med høy styrke, for eksempel åtte blendertrinn, samt et kamerastativ.

Filtre med høy styrke er så mørke at du ­blir nødt til å stille ­eksponeringen og legge ­fokus før du skrur på ­filteret.

> Les også: 4 filtre enhver fotograf bør kjenne til

3. Få horisonten rett under fotografering

Når du fotograferer vann, er det viktig at horisonten er snorrett, for en hellende horisont vil virke distraherende. 

Mange nyere kameraer kan ­stilles til å vise et elektronisk vater i live view.

Funksjonen finnes typisk i innstillingsmenyen og heter Elektronisk Vaterpass eller Virtuell Horisont. Bruker du den, slipper du å rette opp bildet i bildebehandlingen, hvor du risikerer å miste litt av bildet under beskjæring.

Mange stativer har også vater integrert i hodet. Du kan også kjøpe et vater for en hundrelapp.,som du kan settes i blitsskoen til kamereaet ditt.

> Les også: Slik velger du riktig kamerastativ

Bli bedre på å fotografere vannlandskap i Digital FOTO

Landskap med vann – eller vannlandskap – er vakre ved soloppgang og solnedgang, men det er faktisk ingen grunn til å begrense seg til å fotografere vann på to tidspunkter av dagen.

I Digital FOTO nr. 1/2019 kan du lese om hvordan du får blendende bilder av vann på alle tidspunkter av dagen.

Vi viser deg hvordan du utnytter både brølende bølger og en klar, blå himmel. Du får også mange tekniske tips til å fange det våte element – og å forbedre bildene etterpå.

Hvis du tegner et abonnent nå, kan du lese bladet med det én gang på telefon, nettbrett eller datamaskin i appen Wype.

> Akkurat nå kan du få en smart fotojakke i flott kvalitet til en ekstraordinært god pris med Digital FOTO. Bare jakken har en verdi på 650 kroner, men nå kan du få den sammen med to numre av Digital FOTO for bare 59,50 kr + porto & ekspedisjon. Se tilbudet her.