Wakeboarder gjør triks på rampe.

Ta bildeserier med for eksempel ti bilder i sekundet når du vil fange motivet ditt. Det gir deg et litt større utvalg av bilder og dermed flere muligheter for det perfekte bildet.

© Shutterstock

De bedste kamerainnstillingene for action

Det er både gøy og utfordrende å fotografere motiver i høy fart. Det setter fotografevnene dine på prøve, men det krever også at du har kontroll på kamerainnstillingene.

3. juni 2020 av Christian Trant

Frys med kort lukkertid

Det perfekte actionbildet viser både fart og dynamikk, og det får du hvis du velger riktig lukkertid. Med andre ord skal lukkertiden matche hastigheten på motivet. 

Avhengig av om du prøver deg på wakeboarding, motorsport eller flyshow, vil lukkertiden du må bruke, variere. Som et utgangspunkt anbefaler vi en lukkertid fra 1/500 til 1/3200 hvis du vil ta bilder av motorsport.

Derimot vil wakeboarding kreve en lukkertid på mellom 1/5 til 1/500 sekund. Lukkertiden vil også variere med hvor nært motivet ditt du er. 

> Les også: Derfor er et 50 mm-objektiv din (nye) bestevenn

Mann på wakeboard blir dratt gjennom luften.

Med perfekt lukkertid kan du få tiden til å stå helt stille i brøkdelen av et sekund, så vannet fryser, noe som skaper fart i bildet.

© Shutterstock

Blitsen bidrar til action

Med ultrakorte blitsglimt kan du lyse opp personer mot en lys bakgrunn. Innstillingen High-Speed-Sync, som du velger på blitsen eller i kameramenyen, gir deg muligheter for å få gode eksponering av personer i fart.

Blitsen kan bidra til at bildet viser flere detaljer, for eksempel ansiktsuttrykket til personen, men blir motivet for kraftig belyst, reduserer du blitseksponeringen litt. 

> Les også: 3 tips for å fotografere med den innebygde blitsen

To brytere i kamp.

Du justerer blitskompensasjon på blitsen eller på en knapp på kameraet med et lyn og et pluss/minus-tegn, og så justerer du med hjulet.

© Shutterstock

Sett en grense for ISO-verdien

Auto ISO er til god hjelp for å få et veleksponert actionbilde, men du kan med fordel sette en grense for hvor høy ISO-verdien kan bli, avhengig av hvor godt kameraet ditt håndterer støy. 

Du stiller det inn i menyen under for eksempel ISO-hastighetsinnstillinger. Du kan også forbedre mulighetene dine for et godt bilde hvis du fotograferer med telezoom og vet at motivet ikke kommer nærmere deg enn fem meter - så kan du bruke fokusbegrenseren på objektivet. 

Denne innstillingen gjør at fokus ikke søker utenfor den angitte avstanden. Dermed kan du stille skarpt på et motiv i fart raskere. 

Få mange tips i Digital FOTO 9/2020

I Digital FOTO nr. 9/2020 kan du lese mer om hvordan tar vellykkede actionbilder. Her fokuserer vi på sommerens actionspregede begivenheter og hvordan du fotograferer dem best mulig. I bladet lærer du om hvordan du tar bilder av sykkel, wakeboard og motorsport.

Abonnerer du ikke enda, kan du akkurat nå få to magasiner og den splitter nye fotoboken «Bli en bedre fotograf» for bare 49 kroner! Boken er en komplett og anvendelig guide til alle de viktigste motivene, og det er mange eksempler og trinn for trinn-veiledninger i den.