I takt med at Facebook, Instagram, Twitter og TikTok er blitt stadig større gjennom det siste tiåret, oppsto det et nytt ord for personer som solgte ting eller spredte budskap på sosiale medier – nemlig de såkalte influenserne.
Men hva er det egentlig det betyr når en fotograf er influenser?
Det ser vi nærmere på i denne artikkelen, der vi svarer på de vanligste spørsmålene om hva det vil si å være en influenser.
Hva er en influenser?
En influenser er en person med mange følgere på sosiale medier og som kanskje får betalt for å reklamere (indirekte) for et produkt, et budskap eller lignende i innleggene sine.
En influenser er altså en person som bruker følgernettverket sitt på f.eks. Instagram, Facebook eller TikTok til å spre et budskap eller kanskje selge produkter – f.eks. kameraer og objektiver.
Ordet influenser kommer av det engelske ordet influence, altså å påvirke – og det er nettopp det en influenser gjør.
En influenser kan også påvirke andre personer ved for eksempel å blogge eller videoblogge (vlogge) om innhold på egne eller andres nettsider.
> Les også: Hva er TikTok?

Instagram har lenge vært det største mediet for influensere.
Hvem kan bli influenser?
Det kan alle, men det krever som regel at du har en stor følgerskare ettersom bedrifter som kontakter influenseren, ønsker å nå ut til flest mulig mennesker.
Alle kan altså bli influenser, men som regel er det noe som kommer som et resultat av å være vellykket på sosiale medier.
Det er antakeligvis sjeldent at motivasjonen for å bli stor på sosiale medier er at du vil være en influenser.
Det handler nok mer om at du for eksempel kan fortelle om fotografering, og da er muligheten til å bli influenser noe som oppstår når du har mange nok følgere.
> Les også: Se verdens mest fotogene gater

Influensere er på relativt kort tid blitt en viktig brikke i bedriftenes og organisasjonenes reklamestrategi.
© ShutterstockHvordan blir du influenser?
Det aller første steget på veien mot å bli influenser er å opprette en profil på ett eller flere sosiale medier.
Deretter må du velge hvilken type innhold du vil dele på profilen din.
Flere av de største fotografene er også influensere eller ambassadører for bestemte kameramerker.
Det betyr at de får penger eller gratis utstyr når de fotograferer og forteller om hvor gode produktene er.
Faktisk har alle kameramerker ambassadører – eller influensere – som reklamerer for nytt utstyr.

Influenser-fenomenet er oppstått i løpet av de siste ti årene og har allerede vokst seg svært stort – ikke minst utenfor Norges grenser.
© ShutterstockHvordan oppdager du at en person på sosiale medier er influenser?
Etter hvert er det blitt enklere å se når det er snakk om influenserinnhold – altså innhold som er betalt.
Ofte står det «betalt innhold», «annonse» eller «reklame» på nytt innhold fra en influenser.
Faktisk må du som influenser gjøre dette klart og tydelig når det er snakk om betalt innhold.
Det er en del av markedsføringsloven, som skal gjøre det enklere å skille mellom gode råd og reklame på sosiale medier.
> Les også: Hva er Instagram Reels?

Jo lenger du jobber som influenser, desto bedre blir du til å lage innhold, såkalt content. Du får også et bedre inntrykk av hvilket innhold følgerne dine liker best og hva som fungerer.
© ShutterstockHva gjør du som influenser?
Som influenser deler du innhold og reklamerer for det.
Det kan f.eks. være Sonys eller Canons nyeste kamera.
Ofte skjer det ved at du blir kontaktet av bedrifter, organisasjoner og varemerker som gir deg produkter, gratisprøver og penger mot at du promoterer varemerket på profilene dine.
Noen ganger får du et fast beløp, andre ganger får du provisjonsbetaling.
> Les også: 10 fargerike byer vi drømmer om å fotografere
Hvor mange følgere må du ha for å kunne kalle deg influenser?
Når selskaper leter etter personer som kan reklamere for produktene sine, deler de som regel inn disse i tre ulike kategorier.
Grovt skissert heter kategoriene mikro, makro og mega avhengig av hvor mange følgere de enkelte personene har.
Antall følgere som den enkelte person har, påvirker hvor mye penger han eller hun kan få for å inngå en avtale med f.eks. Nikon eller Fujifilm.
Mikro-influensere har vanligvis under 50 000 følgere.
Fordelen med mikro-influensere er at personen ofte har tettere kontakt med følgerne sine og nyter dermed ofte større tillit.
Makro-influensere har opptil 500 000 følgere. En influenser med så mange følgere kan tillate seg å kreve mer penger fra selskapene ettersom personen når ut til et langt større publikum.
Mega-influensere har over 1 million følgere og ekstremt stor rekkevidde.
> Les også: 10 dronevideoer som fikk oss til å måpe

Hvis du er influenser og reklamerer for merker, produkter eller selskaper, må du følge markedsføringsloven og særlig reglene om skjult reklame.
© ShutterstockHvilke fotografer er også influensere?
Det er faktisk mange fotografer som tar imot betaling, og til gjengjeld reklamerer de for bestemte produkter.
Ofte kaller de seg ikke selv influensere, men derimot ambassadører.
Nedenfor har vi samlet noen av de beste og største fotografene som reklamerer for bestemte kameramerker.
Se de flotte bildene og profilene deres, og hent inspirasjon fra hvilket innhold de viser på profilene sine.