Slik bruker du komplementærfarger i bildene dine

Komplementærfarger er et av de mest effektive verktøyene i fotografering. Lær deg hva fargehjulet er, hvordan kontrastfarger fungerer – og hvordan du enkelt kan bruke dem til å skape mer dybde, dramatikk og blikkfang i bildene dine.

En liten blomst med et gult indre passer veldig godt sammen med hverandre når det gjelder farge.

Ved å gjøre deg kjent med fargehjulet kan du lære å bruke komplementærfarger. Dette er farger som passer veldig godt sammen og gjør bildene mer interessante å se på.

Farger er en av de mest effektive måtene å kontrollere stemningen og blikkretningen i et fotografi på. Likevel er det svært få fotografer som bevisst arbeider med komplementærfarger – det vil si fargepar som ligger rett overfor hverandre på fargehjulet og derfor skaper maksimal kontrast.

Enten du tar portretter, landskapsbilder eller gatebilder, kan komplementærfarger virkelig løfte bildene dine. Denne guiden gir en enkel forklaring på hva komplementærfarger er, hvordan fargehjulet fungerer, og gir deg konkrete eksempler på fargekombinasjoner du kan bruke med en gang.

Hva er komplementærfarger?

Komplementærfarger er fargepar som ligger motsatt hverandre på fargehjulet. Når disse fargene brukes sammen, skaper de maksimal kontrast og fremhever hverandre visuelt. Derfor kalles de også kontrastfarger.

De klassiske komplementære parene er:
Rød ↔ Grønn
Blå ↔ Oransje
Gul ↔ Lilla

Når to komplementærfarger møtes i et bilde, fremstår de som mer intense og mettede. Dette skaper et sterkt visuelt inntrykk som automatisk trekker blikket til seg – en teknikk som brukes av både fotografer, malere og designere.

Fargesirkelen og komplementærfarger i bildebehandlingen.

Det er også verdt å kjenne til fargesirkelen og komplementærfarger når du for eksempel redigerer i Lightroom. Her kan du få bestemte farger til å stå mer frem i bildet ditt, for det har faktisk noe å si hvilke farger du forsterker.

© Shutterstock

Hva er fargesirkelen?

Fargehjulet er en visuell modell som viser hvordan farger forholder seg til hverandre. Det er delt inn i:

  • Primærfarger: rød, blå, gul
  • Sekundærfarger: grønn, oransje, lilla (blandinger av primærfarger)
  • Tertiærfarger: farger mellom primær- og sekundærfargene

Fargehjulet brukes til å se hvilke farger som harmonerer og hvilke som skaper kontrast – noe som er spesielt viktig når du vil bruke komplementærfarger i fotografering.

Fargesirkelen kan være til hjelp når du tar portretter, for eksempel hvis du vil matche modellenes klesvalg med hverandre og dermed skape iøynefallende og tydelige kontraster.

Fargesirkel

Komplementærfargene er farger som ligger rett overfor hverandre i fargesirkelen, f.eks. blått og oransje. Det vil også si at f.eks. grønt og gult ikke passer bra sammen.

© Shutterstock

Hva er Ittens fargesirkel?

Et av de mest kjente fargehjulene er Ittens fargesirkel, som bruker primærfargene til å vise hvilke farger som komplementerer hverandre – og hvilke farger som ikke passer sammen.

Den er oppkalt etter Johannes Itten, som var en sveitsisk ekspresjonistisk maler, designer og lærer.

Ittens fargehjul viser forholdet mellom farger og gjør det enkelt å finne presise komplementære par.

Den består av tre lag:

  • Primærfarger i midten
  • Sekundærfarger utenfor
  • Tertiærfarger ytterst

Med Itten-modellen kan du raskt se hvilke fargekombinasjoner som gir størst kontrast. Tegn en linje fra en farge til motsatt side – og så har du et perfekt komplementært par.

Ittens fargesirkel

Farger som ligger nær hverandre i fargehjulet, f.eks. grønt og gult, er harmoniske og skaper ro i bilder. Farger som ligger rett overfor hverandre, heter komplementærfarger, og bruken av dem skaper energi og dynamikk.

© Shutterstock

Hvilke farger passer ikke sammen?

Farger som ligger nær hverandre på fargehjulet, gir lav kontrast. Bilder med disse fargeparene kan fort bli flate.

Farger som vanligvis ikke gir sterk kontrast:

  • Grønn + Blå
  • Lilla + Rød
  • Gul + Grønn
  • Oransje + rød

De fungerer likevel i harmoniske komposisjoner, men skaper ikke dramatikk. Hvis du vil skape dynamikk, må fargene stå overfor hverandre, ikke ved siden av hverandre.

Eksempel på komplementærfargene rødt og grønt, som passer godt sammen.

Rødt og grønt er komplementærfarger, og det er mange situasjoner, for eksempel i gatebildet, der disse to møtes. Derfor er det lurt å holde øynene åpne.

© Shutterstock

Hvorfor er komplementærfarger effektive i bilder?

Komplementærfarger brukes rett og slett til å skape kontrast i et bilde. Når vi setter sammen to komplementærfarger, vil fargene fremheve hverandre og virke mer mettede og levende, og det vil gi et mer dynamisk bilde.

Det kan for eksempel være en fordel hvis motivet er svært stillestående. Komplementærfarger kan også brukes til å føre blikket innover i et bilde og til en viktig del av motivet ditt.

Det kan for eksempel være en oransje båt i et blått hav eller et rødt hus midt i en grønn skog. Fargene kan altså hjelpe deg med komposisjonen og gjøre detaljene mer iøynefallende.

Generelt kan man si at komplementærfarger:

  • Fanger automatisk blikket
  • Skaper dybde og kontrast
  • Fremhever motivets form og detaljer
  • Tilfører bildene mer energi og dramatikk
  • Gjør komposisjonen mer lesbar og balansert
Eksempel på komplementærfargene oransje og blått

Oransje og blått er komplementærfarger, og de oppstår f.eks. om kvelden når blåtimen begynner og gatelysene tennes. Men de finnes også andre steder, f.eks. her i «Den blå byen», Chefchaoen i Marokko.

© Shutterstock

Slik bruker du komplementærfarger i bildene dine

Det finnes flere praktiske måter å bruke komplementærfarger på:

  • Finn kontrastfarger i omgivelsene
    Hvis du leter etter blått, kan du også se etter oransje elementer – og omvendt.

  • Bruk klesstyling bevisst i portretter
    En blå kjole foran en rustoransje vegg er veldig effektfullt.

  • Bruk kunstig lys og hvitbalanse
    Juster fargetemperaturen for å fremheve bestemte farger ( for eksempel oransje lamper mot blå nattehimmel).

  • Bruk bakgrunner og rekvisitter aktivt
    Små fargedetaljer kan skape et helt nytt uttrykk.

  • Tenk på komplementærfarger i bildebehandlingen
    Juster fargemetningen separat for hver farge for å øke kontrasten uten å overdrive.

Eksempel på komplementærfargene gult og lilla

Kunstig gatebelysning kombinert med den blå timen kan gi fantastiske fargekontraster.

© Shutterstock

Bruk av komplementærfarger i redigeringen

Redigering er et av områdene hvor du har mest kontroll over komplementærfarger. Selv om fargene ikke var perfekte da bildet ble tatt, kan du forbedre eller justere dem i etterbehandlingen for å skape en mye sterkere visuell effekt.

I Lightroom kan du for eksempel arbeide spesifikt i panelet Color Mixer, hvor du kan endre fargetone (Hue), metning (Saturation) og lysstyrke (Luminance) for hver farge individuelt. Dette betyr at du kan dra en blå farge litt mer mot cyan og samtidig øke metningen av oransje for å fremheve kontrasten mellom dem.

Panelet Color Grading er også et effektivt verktøy: her kan du velge én farge for skyggene og en annen for høylysene – og komplementære par fungerer spesielt godt med denne teknikken. Mange filmer og serier bruker for eksempel kombinasjonen av blågrønne skygger og varme oransje høylys, fordi det skaper en klar skille mellom hudtoner og bakgrunnen.

I tillegg lar Photoshop deg arbeide med Selective Color eller kurver (RGB-kanaler) for å justere intensiteten til individuelle farger. En liten justering i en fargekanal kan ofte være nok til å gjøre et bilde mer balansert, harmonisk eller dramatisk – avhengig av hva du er ute etter. Kort sagt: I redigeringen kan du finjustere komplementære kontraster akkurat slik du ønsker.

Bruk av komplementærfarger i naturfotografering

Naturen er en skattekiste av komplementære farger, og ofte er fargene allerede der – du trenger bare å lære å se dem. En av de mest klassiske kombinasjonene er blått og oransje, noe som er spesielt tydelig ved soloppgang og solnedgang, når himmelen skifter mellom kjølige og varme toner. Dette kan utnyttes ved å plassere varme elementer ( for eksempel sollys, hytter, klær) mot en blå himmel eller et mørkere hav.

Grønn natur er også spesielt givende fordi grønt står i kontrast til rødt. Dette betyr at alt fra røde jakker til røde bær eller blomster automatisk skiller seg ut og tiltrekker seg oppmerksomheten. Hvis du vil fremheve et objekt i et ellers grønt landskap, er rødt derfor et svært effektivt valg.

Selv i mer subtile scener kan du finne sterke fargekombinasjoner. En fiolett blomst mot gule åkrer, rustfargede klipper mot blå himmel eller gyllent lys mot mørke, truende skyer – naturen byr på mange muligheter for dramatikk. Når du lærer deg å se disse fargerelasjonene, vil naturbildene dine automatisk få mer dybde og visuell effekt.

Bruk av komplementærfarger i portrettfotografering

Komplementærfarger fungerer spesielt godt i portrettfotografering fordi farger har stor innflytelse på hudtoner, kontrast og separasjonen av motivet fra bakgrunnen. Mange portretter virker «flate» fordi modellen og bakgrunnen ligger for nær hverandre på fargehjulet. Derfor kan du skape et mye mer iøynefallende bilde ved å planlegge i henhold til fargehjulet.

Et klassisk eksempel er blå bakgrunn + oransje hudtoner, som brukes både i Hollywood-plakater og motefotografering fordi varme hudtoner naturlig faller i den oransje-gule delen av spekteret. En blå bakgrunn (eller bare et blått element) vil gjøre huden klarere og mer levende uten at du trenger å redigere den ytterligere.

Du kan også jobbe med valg av klær, sminke og rekvisitter. En modell i en grønn kjole kan fremheves mot en rød vegg, mens en lilla kåpe fungerer godt mot et gult, urbant miljø. Selv små fargeklatter – som rød leppestift mot grønn natur – kan være nok til å gjøre bildet betydelig mer interessant.

Komplementærfarger hjelper deg med å lede oppmerksomheten og skape avstand, noe som er avgjørende for gode portretter.

blå ballonger mot en blå himmel

Oransje og blått komplementerer hverandre veldig godt.

Bruk av komplementærfarger i produkt- og reklamefotografering

I reklame- og produktfotografering er komplementærfarger et av de mest effektive verktøyene for å få et produkt til å skille seg ut. Farger har stor innflytelse på hvor raskt og hvor sterkt øyet oppfatter et produkt, og derfor jobber mange merkevarer bevisst med komplementære kontraster i alt fra nettbutikker til kampanjebilder.

Hvis du fotograferer et produkt i en varm farge – for eksempel en oransje flaske eller rød parfyme – kan en kjølig blå bakgrunn skape maksimal kontrast. På samme måte vil et grønt objekt fremstå mye tydeligere mot en rød bakgrunn. Kontrasten får produktet til å «sprette» ut av bildet og er spesielt effektivt i digitale annonser, hvor du bare har noen få sekunder på deg til å fange oppmerksomheten.

Komplementærfarger kan også brukes til å skape en bestemt stemning. Blått og oransje gir et moderne og energisk uttrykk, mens gult og fiolett ofte brukes til luksusprodukter fordi kombinasjonen fremstår som både kreativ og eksklusiv. Med små justeringer av belysning, bakgrunn og fargetoner kan du kontrollere hvordan et produkt blir oppfattet – og det er nettopp derfor komplementærfarger er så uunnværlige innen kommersiell fotografering.