Mann bruker kikkert i skog
© Shutterstock

Fire feil ødelegger dobbelteksponeringene dine

Hvis du sliter med dobbelteksponeringen, kan du lese videre her og finne ut mer om fire vanlige feil og hvordan du unngår dem.

1. Du har ikke brukt live view

Du skal ikke måtte gjette når du lager dobbelteksponeringer. 

Du kan nemlig bruke skjermen på kameraet ditt til å hjelpe deg med å få best mulig komposisjon. 

Kameraets live view-funksjon kan vise deg hvordan dobbelteksponeringen kommer til å se ut før du tar det siste bildet. 

Det eneste du må gjøre er å ta det første bildet, lete etter det neste motivet du vil kombinere det med og bruke live view til å se hvor de to bildene fungerer best sammen. 

Det er en artig og kreativ måte å fotografere på, og den gir deg raskt flotte resultater. 

2. Du har brukt lange lukkertider

Det kreative preget som dobbeleksponering gir bildene dine, kan fort bli for kraftig. 

Bruker du for eksempel to eksponeringer med lukkertider på over 1/15 sekund, vil det ofte være veldig vanskelig å se hva bildet forestiller. 

Til gjengjeld kan du med stor suksess bruke lengre lukkertider i bilder der du kombinerer lang lukkertid med kort lukkertid. 

Det kan bidra til å vise bevegelsen i for eksempel et golfslag, en fektekamp eller noe lignende.  

> Les mer Ni tips til å bli en enda bedre fotograf

3. Du har ikke brukt et lyst nok motiv

Vi har sett mange dobbelteksponeringer der begge bildene er så mørke at effekten forsvinner helt. 

Heldigvis er det enkelt å fikse på dette hvis du vet hva du skal se etter og hvordan du stiller inn kameraet. 

Når du har tatt et mørkt bilde du for eksempel vil bruke som bakgrunn, blir dobbelteksponeringen bedre hvis det neste bildet du tar er mye lysere.   

Bruk eventuelt blenderkompensasjonshjulet hvis kameraet ditt har det, for å sikre at bildet blir +1 blendertrinn lysere enn det første bildet. 

Bygning med mønster

Vi laget bildet ved først å ta et bilde langs en mursteinvegg og deretter overeksponere bildet av høyhuset slik at mursteinene ikke ble synlige på himmelen. 

© Holger Svend Anderson

4. Du har brukt for mange eksponeringer 

Mange kameraer kan kombinere flere bilder enn to i samme bilde, og du kan bruke funksjonen til å få ekstra kreative komposisjoner.  

Det krever imidlertid en del øvelse, og ofte vil du få veldig rotete bilder der dobbelteksponeringseffekten blir for kraftig. 

Derfor anbefaler vi at du begynner med to. 

Del gjerne dine beste dobbelteksponeringer med oss i vår månedlige fotokonkurranse og få sjansen til å få blinkskuddene dine på trykk i bladet. 

> Les mer Slik deltar du i månedens fotokonkurranse

Les den store veiledningen i dobbelteksponering

I Digital FOTO 4/2022 får du flere tips og inspirasjon til hvordan du fotograferer dobbelteksponeringer. 

Vi veileder deg til gode motiver og teknikker og viser deg den beste appen for dobbelteksponering med mobilen.