Manuell modus kamera

Det finnes fordeler - men også ulemper - ved å bruke autofunksjonen på kameraet ditt. 

© Shutterstock

4 grunner til ikke å bruke auto på kameraet ditt

Auto-funksjonen på et kamera kan fungere godt hvis det må gå raskt og enkelt. Men du får de beste bildene når du bestemmer innstillingene selv. Vi gir deg fire grunner til ikke å bruke auto-funksjonen.

13. mai 2019 av Jeppe Vestergaard Jensen

I dag er auto-funksjonen på de moderne kameraene ofte så avansert at den selv setter blenderen, ISO-verdien og fokus etter lys, motiv og mye mer.

Ofte gir også auto-funksjonen deg god resultater, men det er også en risiko for at bildet ikke blir bra fordi auto-funksjonen velger feil innstillinger til hva du egentlig ville vise med bildet.

Vi gir deg fire grunner til at du ikke bør bruke auto-funksjonen på kameraet ditt.

© Shutterstock

1. Unngå helt forskjellige bilder

Noen ganger er det nødvendig å ta litt kontroll over kameraet. Dette gjelder særlig for hvis du går etter et bestemt bilde, eller at du ikke er fornøyd med resultatene når du fotograferer på auto.

Det finnes mange muligheter for å ta litt kontroll over kameraet, men det må ikke være så komplisert.

Et problem du ofte får mes auto, er at den bytter mellom hvitbalanser, fordi kameraet stadig utfører nye målinger på lyset og fargene i bildet. På den måten kan bildene fra familiefesten få svært varierende uttrykk. I verste fall kan auto ha ødelagt noen av bildene

Hvis du bruker det halvautomatiske P-programmet, trenger ikke styre blenderen eller lukkertiden selv, men kan for eksempel justere ISO-verdien og særlig hvitbalansen. 

Kameraet fikser resten.

> Ler mer om de halvautomatiske programmene her

gutt, tenåring, bokeh, portrett

Dette bildet er tatt med en veldig åpen blender, altså et lavt blendertall. Det gir den utydelige bakgrunnen.

© Shutterstock

2. Portrettene dine blir mindre interessante

Når du bruker auto, er det også høy risiko for at du får flate og ikke særlig interessante bilder. Kameraet vet ikke alltid hvordan den skal håndtere en bestemt situasjon best mulig.

Bruker du auto, kan du risikere at et portrettbilde blir flatt og kjedelig. Når du tar portrettbilder, er det for eksempel veldig lurt å styre blenderen selv. Til et portrett er det nemlig ofte pent hvis du har liten dybdeskarphet, hvor bakgrunnen blir utydelig. 

Hvis du bruker programmet blenderprioritet i stedet for auto, kan du selv velge hvor stor eller liten dybdeskarpheten skal være. Med blenderprioritetsprogrammet kan du derfor velge, for eksempel F4.0 eller lavere og få den ønskede dybdeskarpheten.

Deretter velger kameraet lukkertiden selv og eksponerer riktig ut fra lysmålingen.

Med programmet unngår du at kameraet velger en auto-dybdeskarphet du ikke hadde valgt selv. 

> Lær mer om blenderprioritet her

turner lukkertid

Her er der brukt en kort lukkertid slik at turneren er helt fryst i bildet. Du er ikke sikker på å få det samme uttrykket med auto. 

© Shutterstock

3. Du risikerer slørete bilder

Hvis du bruker auto-funksjonen når du for eksempel tar actionbilder, er det ikke alltid programmet løser utfordringene optimalt.

Hvis for eksempel motivet er i bevegelse, er det ofte viktig at du fanger motivet helt skarpt i situasjonen. Hvis lyset samtidig er svakt, kan auto-programmet fort finne på å sette en lukkertid som er for lang.

I stedet for auto kan du bruke funksjonen lukkerprioritet. Her kan du for eksempel velge at lukkertiden skal være 1/250 sekunder. Dermed sikrer du deg at bevegelsene blir fryst i bildet, mens kameraet hjelper deg med ISO-verdi og blenderåpning.

Funksjonen er også veldig god for hvis du har kameraet på stativ. 

> Lær mer om lukkerprioritet her

Utnytt alle kamerafunksjonene ved å velge manuelt
© Shutterstock

4. Du har ikke full kontrol

Et kamera har som oftest et hav av funksjoner som krever mange valg og ikke minst kunnskap før du kan velge de riktige innstillingene. Auto-funksjonen fikser alt for deg, men gir som sagt ikke alltid det beste resultatet.

Har du derimot en god ide om hvilke innstillinger du burde velge i en gitt situasjon, bør du droppe auto-programmet.

Hvis du vil ha full kontroll og ingen overraskelser, velger du manuelt program.

Her har du mulighet for å stille inn kameraet akkurat slik du vil ha det. Å fotografere manuelt kan sikre deg blinkskudd hvis du har varierende og vanskelige lysforhold. 

Men funksjonen krever også at du kan litt om de forskjellige funksjonene i et kamera.

> Læs mer om manuelt program her

Bli bedre kjent med kameraet ditt

I den store e-boken vår "Bedre bilder!" får du over 42 sider der vi går i dybden på de viktigste kamerafunksjonene, så du blir i stand til å ta mye bedre bilder enn det du kan med Auto. Du kan laste ned og lagre e-boken på datamaskinen, smarttelefonen og nettbrettet hvis du abonnerer.

> Finn boken her

I onlineuniverset vårt Fordelssonen finner du dessuten over 500 videokurs, veiledninger og forhåndsinnstillinger så bildene dine blir enda bedre. Du finner også mange andre gode e-bøker. 

Abonnerer du ikke ennå? Tegn et abonnent på Digital FOTO og få tilgang til Fordelssonen med én gang. Det koster fra bare 29 kroner!

e-bok, bedre bilder!